Deadline: Amazon en andere marktplaatsen hebben vanaf 1 juli een EPR-registratienummer van je nodig. Lees verder…

Kinderkledingmerk Vingino timmert hard aan de weg in Duitsland

Delen

In 2018 besloot Vingino om de Duitse markt op te gaan. Dat is “een hele leuke uitdaging”, aldus Krista Dirksen, marketing manager van Vingino. “De uitdaging is om de Duitse markt kennis te laten maken met een (voor hen) nieuw merk. Wij ondervinden namelijk dat de Duitse klant heel merkloyaal is. Je moet de Duitse consument echt verleiden om de eerste aankoop bij ons te doen. Het voordeel hiervan is dat als de Duitse klant eenmaal klant is, dat zij ook veelvuldig opnieuw bestellen.” En dat gebeurt steeds vaker bij Vingino. Het bedrijf maakte de afgelopen jaren enorme groei door in Duitsland. 

Vanaf het begin is Dexport betrokken bij de uitbreiding naar Duitsland. In afstemming met Vingino is in eerste instantie de Nederlandse marketingstrategie als uitgangspunt gebruikt. Daarbij lag de nadruk voornamelijk op het creëren van een goede basis door het gebruik van Google Ads, zoekmachineoptimalisatie en het aansluiten van de communicatie op de Duitse doelgroep. Inmiddels werkt een compleet Duits marketingteam aan de uitdaging om Vingino flink te laten groeien.

Inmiddels is Vingino bezig om de marketing gerichter af te stemmen op de Duitse consument, zoals het toevoegen van de betaalmogelijkheid Klarna en meer nadruk op de duurzaamheid van de kleding. Ook is de vormgeving van de Duitse website recentelijk aangepast, waarbij het zwaartepunt ligt op modelfotografie in plaats van campagnebeelden. Ook werkt Vingino samen met Duitse influencers die het merk op een authentieke wijze bekendheid geven. 

Koopgedrag van Duitse consumenten

Ondanks de beperkte verschillen in strategie, loopt het goed in Duitsland. In 2021 is de omzet gegroeid met 45% ten opzichte van 2020. Maar daar blijft het voor Krista niet bij. Ze vertelt enthousiast over de kansen voor Vingino: “Er zijn veel groeimogelijkheden voor ons in Duitsland, ten opzichte van de Nederlandse markt. In Nederland zijn we al een grote speler, in Duitsland hebben we nog veel meer groeipotentieel.”

De grootste uitdaging ligt bij het koopgedrag van Duitse consumenten. Duitsers zijn zeer merkvast en terughoudend om over te stappen naar een nieuw merk. Dat is gelijk een mooie kans, want als ze eenmaal overtuigd zijn, kopen ze veel van een merk. “De gemiddelde orderwaarde van Duitsers ligt een stuk hoger dan die van Nederlanders,” bevestigt Krista. Vingino krijgt steeds meer voet aan de grond in Duitsland. In 2021 realiseerde Vingino in samenwerking met Dexport een omzetgroei van 45% ten opzichte van 2020. Lees hier de case

Focus op merkbekendheid

De nadruk ligt daarom momenteel vooral op het vergroten van de merkbekendheid van Vingino in Duitsland. Dit doen ze door veel awareness te genereren via influencers en zichtbaar te zijn bij grote spelers zoals Amazon, Zalando en About You. Dat wekt bij Duitsers vertrouwen. “We zijn hard aan het groeien op al die marketplaces,” vertelt Krista. 

Duitsers en Nederlanders, een wereld van verschil? Volgens Krista valt dat best mee, zolang je maar weet waar je op moet inspelen. Wat haar wel heeft verrast is dat de producten die Duitsers kopen niet sterk verschillen van hun Nederlandse buren. Krista: “Duitsers kopen misschien iets meer neutrale kleding, maar de bloemenprintjes doen het ook heel goed!” Aan het diverse aanbod van Vingino zal het dus zeker niet liggen.

Wil jij weten waar jouw groeikansen liggen?
Neem vrijblijvend contact met ons op.

Redactie Dexport
Redactie Dexport

Mis niks over de Duitse markt! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief…