Trending

  • Binnen twee weken live met dexport Shop Launch Los geht's
  • Lokalisatie nodig? Regel je Duitse retouradres via Dexport Los geht's
  • Zes maanden gratis op Kaufland verkopen?Los geht's
  • Je groei versnellen op Amazon? Los geht's
  • Samenwerken met het beste Duitse marketingteam in Nederland? Los geht's
  • Je verkoop boosten met ons Duitse influencer netwerk? Los geht's

Zoekmachineoptimalisatie voor vertaalde pdf-bestanden

Heeft u veel pdf-bestanden voor uw Duitse website laten vertalen, die bezoekers kunnen downloaden? Dan wilt u natuurlijk ook dat deze pdf’jes goed worden gevonden door Google.

Door in Google geavanceerd te zoeken, kunnen gebruikers aangeven dat zij alleen pdf-bestanden in de resultatenlijst willen zien. Ook door naast het zoekwoord de zoekoperator ‘filetype:pdf’ te plaatsen krijgt de gebruiker alleen pdf-resultaten te zien. Volgens een onderzoek van GfK & nurago heeft in het vierde kwartaal 2010 14% van de Duitsers gebruikgemaakt van zoekoperatoren. Vooral Duitsers tussen de 18 en 39 jaar maakten volgens dit onderzoek veel gebruik van operatoren.
Vooral professionele Google-zoekers, die op zoek zijn naar kwalitatief hoogwaardige informatie, maken vaker gebruik van een pdf-zoekopdracht. Vaak verwachten mensen in pdf-bestanden betere informatie en diepgaandere content te vinden dan op html-pagina’s. Dit komt vooral doordat veel onderzoeken en andere belangrijke informatie (bijvoorbeeld handleidingen, samenvattingen etc.) als pdf gepubliceerd worden.
Ook al zoekt een gebruiker niet actief naar pdf-bestanden, dan nog toont Google relevante pdf-bestanden in de gewone resultatenlijst. Dit komt door ‘universal search’, de trend dat ook Google Duitsland meer zoekresultaten voor andere media en niet alleen html-pagina’s in de webresultatenlijst laat zien.
Maar hoe kunt u uw pdf-bestanden boven in de Google-resultatenlijst plaatsen?
Wij hebben 8 handige tips voor u verzameld:
  1. Maak gebruik van titels en subtitels en zorg ervoor dat het document goed gestructureerd is.
  2. Plaats belangrijke zoektermen in de tekst. Gebruikt 2 tot 4 zoektermen per 100 woorden.
  3. Gebruik meer tekst dan afbeeldingen omdat Google de beelden niet kan ‘lezen’.
  4. Plaats een ondertiteling onder de afbeeldingen, want deze kan Google wel lezen.
  5. Zorg ervoor dat ook uw pdf-bestanden backlinks hebben. Deze backlinks kunt u creëren door bijvoorbeeld veel downloadlinks op uw eigen website te plaatsen, die naar het pdf-bestand verwijzen. Omdat pdf’jes normaal gesproken minder links krijgen dan websites ligt hier een kans om uw algemene zichtbaarheid en vindbaarheid te verbeteren, vooral als u in een competitieve markt actief bent.
  6. Voeg ook bij uw pdf-bestanden metatags toe. Bijvoorbeeld titel, auteur, thema, sector, belangrijke zoekwoorden.
  7. Het lijkt misschien logisch maar wij benoemen het toch: maak de pdf-bestanden die u online plaatst voor iedereen toegankelijk. Gebruik geen versleuteling of wachtwoord om het document te kunnen openen.
  8. Ten slotte adviseren wij om de pdf-bestanden zo klein mogelijk te houden.
]]>