Trending

  • Binnen twee weken live met dexport Shop Launch Los geht's
  • Lokalisatie nodig? Regel je Duitse retouradres via Dexport Los geht's
  • Zes maanden gratis op Kaufland verkopen?Los geht's
  • Je groei versnellen op Amazon? Los geht's
  • Samenwerken met het beste Duitse marketingteam in Nederland? Los geht's
  • Je verkoop boosten met ons Duitse influencer netwerk? Los geht's

UITGELICHT – Duitse online shoppers

Hoe kunt u als Nederlandse webshop toch het vertrouwen winnen? De moderne consument is overal en altijd online en door wereldwijd toenemende digitalisering lijken grenzen steeds meer te vervagen. Een in februari gepubliceerde enquête van het internationale accountants- en belastingadviesbureau PWC lijkt te bevestigen dat nationale grenzen bij het online shoppen steeds meer aan belang verliezen. Wie de cijfers zorgvuldiger bekijkt, ziet echter dat vertrouwen, taal en culturele verschillen toch grote invloed uitoefenen op het online shopgedrag van Duitsers. Uit de enquête blijkt dat 56% van alle Duitse online shoppers aangeeft eerder al eens iets in een buitenlandse webshop gekocht te hebben. Met name de jonge Duitsers hebben weinig moeite met het doen van een aankoop bij een buitenlandse aanbieder. Twee derde van de 18- tot 39-jarigen geeft aan eerder een online aankoop bij een buitenlandse webshop gedaan te hebben. Over het algemeen hebben Duitsers goede ervaringen met online aankopen uit het buitenland. 67% van de Duitsers geeft aan tevreden te zijn. De belangrijkste redenen voor de tevredenheid zijn goede verpakking van de aangeschafte goederen en gemak in het bestelproces. Duitsers kopen vooral kleding, schoenen, boeken, muziek, dvd’s en games bij buitenlandse webshops. De belangrijkste reden voor een aankoop bij een buitenlandse webshop is een goede prijs of dat het merk of product niet bij een Duitse webshop verkrijgbaar is. 13% van de Duitse online shoppers geeft aan nooit bij buitenlandse shops te bestellen. 86% van deze groep voelt zich niet voldoende geïnformeerd om een aankoop in het buitenland te doen. Hoge verzendkosten, onduidelijkheid over eventuele douanekosten en twijfels over juridische zaken als garantie en herroepingsrecht zijn de voornaamste reden om geen aankoop in een buitenlandse webshop te doen. Ook geeft 32% van de ondervraagden aan bang te zijn dat reeds betaalde artikelen niet geleverd zullen worden. Een opmerkelijke bevinding van de enquête: Maar liefst 84% van de Duitsers, die aangaven eerder wel al eens voor een buitenlandse aanbieder gekozen te hebben, zou toch de voorkeur geven aan een Duitse aanbieder wanneer deze het gewenste product of merk zou aanbieden in het assortiment. Wat kunt u als Nederlandse aanbieder doen om de Duitser toch te overtuigen? De belangrijke factoren die het vertrouwen van de Duitsers in een buitenlandse webshop beïnvloeden zijn volgens de enquête:

  • Een veilige betaalomgeving (98%),
  • Aanwezigheid van de gewenste betaalmethode (95%), [de top drie gewenste betaalmethodes bij een aankoop in een buitenlandse shop zijn: PayPal (72%), betalen op rekening (48%) en vooruitbetalen (36%)]
  • Duidelijkheid over eventuele douanekosten (94%), garantie en herroepingsrecht (92%),
  • Lage verzendkosten (93%),
  • Gratis retour (83%),
  • Webshop in Duitse taal (72%) en mogelijkheid om bij vragen of problemen in het Duits contact op te nemen  (80%)
  • Goedkopere prijzen dan een vergelijkbare Duitse aanbieder (87%)
  • Link op een betrouwbare Duitse website naar de webshop (83%)
  • Keurmerken als Trusted Shops (76%) en betrouwbare reviews (86%)
Deze resultaten tonen aan dat een Duitse look en feel van uw webshop van essentieel belang is om het vertrouwen van de Duitse online shopper te winnen. Vraagt u zich af hoe dit in het geval van uw webshop het beste te realiseren is? Neem dan contact op met Dexport voor vakkundig advies.  ]]>