Trends in e-commerce op de Hitmeister e-Commerce Day

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Delen

Hitmeister op 20 april 2013 de Hitmeister e-Commerce Day powered by Klarna in het RheinEnergieStadion in Keulen georganiseerd. Meer dan 800 bezoekers kwamen ernaartoe, waaronder e-commercedienstverleners, onlinehandelaren, shopeigenaren, distributiebedrijven en veel meer. Tijdens meer dan 30 kennissessies konden de bezoekers luisteren naar het laatste nieuws en de laatste trends in e-commerce.   Onbenutte kansen rondom contentcreatie & belevenis Martin Gross-Albenhausen van bvh laat aan de hand van praktijkvoorbeelden zien hoe men als onlinewinkelier een unieke belevenis kan creëren en hoe men zich ook kan onderscheiden met behulp van content.  Idee. der creativmarkt is een creatieve onlinewinkel. Hier worden redactioneel goede teksten gepresenteerd en ook content die de consument daadwerkelijk helpt, zoals tips en adviezen rondom de producten. Bleistift past dit eveneens goed toe. De lezers krijgen echt het gevoel dat ze tips krijgen. Dit is zeker een goede manier om zich te onderscheiden. RUNNERS POINT onderscheidt zich door de productvideo’s en andere functies op maat, zoals een online hardloopschoenenadviseur.  Hieruit blijkt wederom: content is en blijft king!   Tips & trends omtrent Duitse onlinemarktplaatsen In een panel hebben de grote onlinemarktplaatsen in Duitsland (Hitmeister, Rakuten, MeinPaket.de, eBay) over trends in de onlinehandel gediscussieerd. Helaas kon er niemand van Amazon aanwezig zijn.  Men vraagt zich af hoe Google zich gaat positioneren en in hoeverre Google Shopping in de nabije toekomst ook in het rijtje marktplaatsen meespeelt. Een andere spreker, Axel Gronen, verduidelijkt de macht van de marktplaatsspelers in Duitsland. Amazon is in Duitsland duidelijk koploper vergeleken met onder andere eBay. Marktplaatsen moeten voornamelijk worden gezien als aanvulling op de marketingmix. Online en offline overlappen meer en meer, en de mobiele technologie gaat een steeds belangrijkere rol spelen. Social commerce kan in de nabije toekomst een factor van belang worden. Het draait om personalisatie, service en relevantie waarmee men zich kan onderscheiden. Het is vooral aan de marktplaats om hier full-service aan te gaan bieden. EBay wordt steeds meer conform de aanbieder-sites. Het biedt een look & feel die vertrouwen geeft dat de shop aan alles voldoet, inclusief reviews en pakketverzending. Steeds meer incentives en gamification is nodig om uit te blinken als platform.   Mobile shopping – een nieuwe dimensie van e-commerce In een panel van Dieter Kartmann (Shopgate GmbH) wordt benadrukt dat m-commerce op weg naar succes is. In het heden zoekt men anders, de lokale focus staat centraal. De mobiele telefoon wordt als ‘tussendoortje’ ingezet, de desktop domineert op werk en de tablet gebruikt men op de bank thuis. Voor online winkelier zijn dit gouden kansen. Doe testbestellingen via de mobiel om te achterhalen of jouw webshop voor het mobiel gebruik is geoptimaliseerd. Als men moet inzoomen, daalt ook gelijk het conversiepercentage. In Engeland wordt de smartphone al actief voor mobile shopping ingezet. Het is van belang via analyses te onderzoeken hoeveel invloed mobiel heeft en vervolgens hierop in te spelen. Van 20.00 tot 20.30 uur is de beste tijd voor push marketing. QR-codes worden meer en meer op diverse manieren ingezet. EasyCOSMETIC heeft dit goed toegepast. Ze hebben een virtuele shop bij het treinstation in Frankfurt geopend, waar bezoekers kunnen shoppen.   Keurmerken – zorg voor een veilig shoppinggevoel! Vanessa Clasen van Trusted Shops GmbH laat aan de hand van een live muziekopname van de band Coldplay zien hoe de band op een bijzondere manier de fans betrekt bij het concert en een ultiem gemeenschapsgevoel creëert. Vanessa geeft het advies dit gevoel als webshop-eigenaar over te brengen op de klant. Volgens een recent onderzoek van Trusted Shops zijn de prijs van het product en het veiligheidsgevoel de belangrijkste beslissingselementen van de Duitse online shopper. Zo laat Vanessa zien dat twee derde van de Duitse bevolking in het segment ‘balance georiënteerd’ valt, deze groep heeft behoefte aan veilig shoppen.   Strategieën om als webshop hierop in te spelen Voordat men de online shop betreedt:

  • merkbekendheid
  • goede social-mediaoptreden (best practice: Planet Sports)
  • beoordelingen
Gedurende shop-entree:
  • transparantie (over ons, foto’s van de medewerkers, specialisatie)
  • persoonlijk aanspreekpunt
  • keurmerk en beoordelingen
In de checkout:
  • naleving levertijd
  • goed retouren management
  • goede service
Tot slot: meer vertrouwen betekent meer omzet, zoals deze video mooi laat zien! De multiscreenconsument Een hoogtepunt op de Hitmeisterdag was het panel van Google waarin Stefanie Schieber en Katrin Werres van Google zijn ingegaan op de multiscreenconsument en de nieuwe trends. Men voorspelt dat in 2015 circa 5,9 miljard euro wordt gegenereerd met behulp van e-commerce. Momenteel spreekt men van het multiscreenjaar. De consument maakt gebruik van circa vier schermen. 65% van alle zoektochten begint met een smartphone en 79% vergelijkt de prijzen uiteindelijk nogmaals in de winkel. Dus men kan concluderen: de doelpuntenmaker gaat niet alleen over de winst. Meerdere factoren spelen een rol! Drie succesfactoren voor marketing in 2013:
  1. Multiscreen: overtuig door een geoptimaliseerd weboptreden voor mobiel, wees op de juiste tijd op de juiste plek.
  2. Cross-channelomzeteffecten: maak gebruik van alle kanalen. Nu wordt alleen een fractie gemeten. Binnenkort wordt Universal Analytics geïntroduceerd. Deze tool zal ook de cross-channeleffecten kunnen meten.
  3. Multi-channel tracking: ken je het volgende screen? Maak kennis met Google Glass!
  Hoe zien jullie deze ontwikkelingen in de markt en waar spelen jullie al op in?]]>

Wil jij ook de Duitse markt veroveren?
Neem vrijblijvend contact met ons op.

Redactie Dexport
Redactie Dexport

Mis niks over de Duitse markt! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief…