Trending

  • Binnen twee weken live met dexport Shop Launch Los geht's
  • Lokalisatie nodig? Regel je Duitse retouradres via Dexport Los geht's
  • Zes maanden gratis op Kaufland verkopen?Los geht's
  • Je groei versnellen op Amazon? Los geht's
  • Samenwerken met het beste Duitse marketingteam in Nederland? Los geht's
  • Je verkoop boosten met ons Duitse influencer netwerk? Los geht's

Leren van de top 25-webshops in Duitsland

Amazon is nog steeds koploper, gevolgd door Otto.de en Neckermann.de. Notebooksbilliger.de (nu op plaats 4, daarvoor 9) en Zalando.de (nu op plaats 20, daarvoor 31) zijn flink gestegen. Opvallend is dat de nummer 3 – Neckermann.de – failliet is verklaard en zich in 2013 niet meer in deze toplijst zal bevinden. Hieronder een overzicht van producten die deze geselecteerde top 25-webshops aanbieden:

  • 9x allroundartikelen
  • 6x computer- en consumentenelektronica
  • 6x kleding, textiel, schoenen
  • 2x medicatie
  • 1x categorie hobby-, verzamel- en vrijetijdsartikelen
  • 1x speelgoed, babyartikelen
Dexport heeft een on-page analyse uitgevoerd, maar daarnaast ook gekeken naar het aantal backlinks en socialmedia-activiteiten van deze bedrijven. Hieruit zijn een aantal interessante conclusies voortgekomen:
  • 22 van de 25 webshops hebben een keuze gemaakt voor een .de-domeinnaam. Dit heeft zeker een positieve impact op de organische vindbaarheid, zoals in recent onderzoek van Aufgesang (2012) is bevestigd.
  • Wat betreft de betaalmethodes valt op dat naast kredietkaart en Paypal, op rekening en Sofortüberweisung vaak worden aangeboden.
  • Van de 25 webshops kiezen 11 webshops voor het keurmerk EHI. Trusted Shops wordt slechts op 5 webshops getoond.
  • Slechts 5 webshops van de 25 tonen de contactgegevens duidelijk zichtbaar op hun homepage.
  • Gekeken naar de backlinks is Amazon koploper met 5.538.583 backlinks. Zalando.de, myToys.de en Weltbild.de schieten daarnaast uit qua backlinksaantallen. Het laagste aantal backlinks van de topshop Sanicare.de komt uit op 6956.
  • Meer dan de helft maakt gebruik van social media. De grootste spelers qua followers op Twitter zijn H&M en Otto. Deze bedrijven zenden vooral informatie en gaan niet de interactie aan met followers. Bij de overige bedrijven is wel vaak sprake van interactie. Qua Facebookfans is Otto eveneens koploper, daarnaast Esprit en Tschibo. Opvallend is dat Otto op Facebook wel de discussie aangaat, Esprit en Tschibo daarentegen niet. YouTube is als kanaal bij de meeste bedrijven populair. Google+ is in opkomst.
Conclusie Men is zich blijkbaar ervan bewust dat een .de-domeinnaam zeer belangrijk is. Bij de meeste topshops loopt het aantal backlinks in de tienduizenden. Betreffende de betaalmethodes is voornamelijk Paypal populair, op rekening is nog steeds populair. Veel van de 25 webshops passen het keurmerk EHI toe en minder Trusted Shops. Uit het eerder gepubliceerde artikel Welk Duits keurmerk kiezen bleek dat Trusted Shops voornamelijk een positief effect heeft op onbekende webshops. Voor de topshops geldt dit blijkbaar niet. De top 25-webshops kiezen er doorgaans niet voor om de contactgegevens nadrukkelijk te tonen. Dit is jammer omdat Duitsers dit zeer waarderen. Wij zien vooral een verschuiving binnen de klantenservice van het callcenter naar de socialmedia-afdeling. Bij de social media wordt zichtbaar dat alleen zenden niet altijd ‘king’ is en interactie meer wordt gewaardeerd. Een trend is dat veelal de webshops de kansen van social media benutten en de interactie aangaan.]]>