Starten op de Duitse markt

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Delen

Starten op de grootste markt van Europa

Moeilijk? Niet met een goede routebeschrijving!

Om een markt te veroveren die vijf keer groter is dan Nederland is een goed doordachte strategie noodzakelijk. Hieronder enkele eerste tips.

Marktverkenning

Een allereerste stap voor een goede marktbenadering is het verkennen van de Duitse markt. Een uitgebreide marktverkenning levert relevante informatie op over zowel uw concurrenten als de Duitse consument. Producten die het in Nederland goed doen, slaan in Duitsland misschien helemaal niet aan. Uw producten zijn wellicht te duur of misschien is uw positionering niet uniek genoeg. Een grondige marktverkenning is daarom noodzakelijk en geeft u meteen een eerste houvast voor het bepalen van uw usp’s. De uitkomsten van uw marktverkenning vormen de basis van de strategie waarmee u de Duitse markt tegemoet wilt treden.

Duitse website

Tijdens het onderzoek naar uw concurrenten en doelgroepen zult u zien dat de Duitse markt anders benaderd dient te worden dan de Nederlandse markt. Het is erg belangrijk om de strategie die u, op basis van de marktverkenning, bepaalt heeft naar voren te laten komen in uw webwinkel.

Duitsers kopen liever niet in een buitenlandse webwinkel. Een simpele één-op-één vertaling van uw webwinkel in Nederland lijkt de snelste en meest voor de hand liggende oplossing, op de Duitse markt slaat u daarmee de plank volledig mis.

Een correcte en zoekmachine-vriendelijke vertaling van uw webwinkel naar het Duits is de eerste stap om de Duitse klanten aan u te binden. Daarmee bent u er echter nog niet, de webwinkel moet ook een echt geloofwaardige Duitse uitstraling hebben. U bereikt dit bijvoorbeeld door het toevoegen van een Duits telefoonnummer en Duits postadres, maar vooral ook door de webwinkel te laten voldoen aan, indien u zich op de B2C markt richt, het Duits consumentenrecht.

Het is heel belangrijk om deze stappen goed uitgevoerd te hebben alvorens de webwinkel live gaat. De Duitse consument is zeer scherp en kritisch en haakt direct af als de webwinkel in zijn ogen onbetrouwbaar overkomt.

Lay-out

Om een betrouwbare Duitse webwinkel neer te zetten is een goede lay-out nodig. Deze lay-out draagt bij aan de Duitse uitstraling van de webwinkel en dient onder meer de volgende onderdelen te bevatten:

Allgemeine Geschäftsbedingungen Rückgabebelehrung Datenschutz Impressum Keurmerk (bijvoorbeeld Trusted Shops of EHI) en reviews Duits adres Duits telefoonnummer Duitse betaalmethodes

Een veelgemaakte fout is bijvoorbeeld het laten staan van het iDEAL logo op de Duitse kopie van uw webwinkel. iDEAL is in Duitsland onbekend en geeft de Duitse consument direct het gevoel dat er iets niet in orde is.

In mijn volgende blog vertel ik u welke betaalmethodes dan wel gebruikt worden in Duitsland.]]>

Wil jij ook de Duitse markt veroveren?
Neem vrijblijvend contact met ons op.

Redactie Dexport
Redactie Dexport

Mis niks over de Duitse markt! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief…