Ook in Duitsland geldt dat we mobile first moeten denken. In 2016 vond het omslagjaar van desktop naar mobiel en in 2018 zullen dede meeste social media hoofdzakelijk op mobiel gericht. Facebook en Twitter zitten al boven de 85% die mobiel gebruik, terwijl Instagram zelfs volledig mobile only zijn.
Neem de mobiele beleving van uw doelgroep dus als uitgangspunt en houd bij de vormgeving van campagnes rekening met de beleving vanuit een klein scherm. De omslag naar mobile only zorgt er ook voor dat het alleen zinvol is om via social media bezoekers naar uw website te sturen als deze geheel mobielvriendelijk is. Dit houdt in dat ook uw website responsive hoort te zijn. Hierbij is het essentieel dat de uitstraling van uw website overeenkomt met de vormgeving op een mobiel of tablet.
De opmars van video
Videocontent is inmiddels niet meer weg te denken op social media. Niet alleen op YouTube, waar zo’n 6 miljoen Duitsers actief video’s uploaden, maar een veel groter aantal Duitsers video’s bekijkt. Ook andere social media als Facebook en Instagram pushen videocontent. Live video is in opmars. Gaat u ook mee in deze trend en plaatst u in 2018 video content en live video’s in uw contentstrategie en merkcommunicatie.
Voor uw bedrijf biedt video mogelijkheden om rechtstreeks te communiceren met de juiste doelgroep en interactie aan te gaan met uw kijkers. Tegelijk is het een uitdaging: welke inhoud is interessant voor uw publiek? Grote events kunnen live gestreamd worden op Facebook en er zijn mogelijkheden te over om actuele updates te delen. Geef een blik achter de schermen, vier een product release of een belangrijke gebeurtenis. Met een goede strategie kunt u deze vooraf al promoten en aankondigen bij een grote doelgroep. Zo maakte hosentraegerplatz.de een serie productvideo’s om te laten zien hoe je bretels op de juiste manier bij je kleding draagt.
[vc_video title=”” link=”https://www.youtube.com/watch?v=HuQhoXxCvr8″]
360-graden-video’s
2018 is het jaar waarin video definitief zijn weg vindt in de content strategieen. Bezoekers van uw Duitse website willen overal en altijd steeds rijkere content zien. Deze trend zien we ook terug op de tablet en smartphone. Waarschijnlijk zullen 360-graden-video’s, Virtual Reality en Augmented Reality groter worden in 2018. Het visuele aspect wordt dus steeds belangrijker. Een verhaal in beelden vangen en eerlijke content waren al langer belangrijk binnen de Duitse social media-strategie. Waarbij de kanttekening moet worden gemaakt dat dit uiteraard een meer kostbare en tijdrovende manier van communiceren is. Tegelijkertijd bieden micro-influencers een betaalbaar alternatief.
Duitse consument wil ‘echte’ verhalen
Content marketing wordt voor uw bedrijf steeds belangrijker. Een goede online strategie is een must, zodat uw bedrijf in staat is om regelmatig nuttige inhoud op verschillende platforms cross-mediaal te publiceren. Een contentstrategie in Nederland kan ook in 2018 niet klakkeloos naar Duitsland worden verspreid. Sterker nog, een content strategie die gericht is op de Duitse markt geeft u online een voorsprong op de concurrent.
Social media en content marketing zijn zeer geschikt om een doorlopend verhaal te vertellen. Een reeks van afleveringen waarin u de bedrijfscultuur van uw organisatie kunt verpakken in een mooi verhaal of toe kan werken naar een event of productrelease. Kijk hiervoor eens naar succescases op de Duitse markt. Zo maakte Strong Viking optimaal gebruik van de kansen die Facebook biedt.
Hoewel een bedrijf met de optimalisatie van content en het gebruik van de juiste keywords al veel kon bereiken, is het voor de opbouw van organische vindbaarheid van groot belang om uw bedrijf ook op andere websites, zoals blogs, als expert neer te zetten. Tegenwoordig zijn in Duitsland meer dan 200.000 bloggers, influencers,  actief. Zij hebben een groter bereik dan de meest gelezen tijdschriften en vakbladen, ZEIT, FAZ en WELT, in heel Duitsland bij elkaar. Zonder de hulp van deze ‘influencers‘ en de verspreiding van de merknaam is het dus bijna onmogelijk om in Duitsland vaste voet aan de grond te krijgen.
Social selling
E-commercetoepassingen als ‘koop nu’ knoppen op Twitter, Pinterest en Facebook, of gesponsorde pins op Pinterest, geven social media een zakelijke meerwaarde. Social shopping zal komend jaar steeds groter worden. Ook in Duitsland biedt dit een kans voor u als (r)-etailer om social media te omarmen als social commerce kanaal. Hiermee worden social media en e-commerce steeds meer met elkaar verbonden. Let hierbij wel op de specifieke Duitse wetgeving rondom social media.
Conclusie
Het aantal Social Media gebruikers blijft ook in Duitsland groeien. Voor uw bedrijf is dan ook nu het tijdstip om te investeren in online (social media) marketing en een complete online marketing strategie. De populaire social media kanalen blijven gelijk aan 2017, met een nadruk op video en influencers marketing die steeds belangrijker worden. Content marketing en (brand) storytelling nemen ook in belang toe. Daarnaast wordt het bereik  op social media duurder, maar ook relevanter. Genoeg Social Media Trends voor 2018 dus om uit te kiezen voor uw bedrijf.
Nu is het moment om te kiezen voor een multi channel strategie die precies past bij de groei-ambities van uw bedrijf. U kunt op dit moment ten volle profiteren van de groeikansen die Duitsland u biedt. Doe er uw voordeel mee! De Duitse marketingspecialisten van Dexport ondersteunen u graag bij het realiseren van uw doelstellingen.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]]]>
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Cookie
Duration
Description
bcookie
2 years
This cookie is set by linkedIn. The purpose of the cookie is to enable LinkedIn functionalities on the page.
lang
session
This cookie is used to store the language preferences of a user to serve up content in that stored language the next time user visit the website.
lidc
1 day
This cookie is set by LinkedIn and used for routing.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gid
1 day
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
_uetsid
1 day
This cookies are used to collect analytical information about how visitors use the website. This information is used to compile report and improve site.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to deliver advertisement when they are on Facebook or a digital platform powered by Facebook advertising after visiting this website.
bscookie
2 years
This cookie is a browser ID cookie set by Linked share Buttons and ad tags.
fr
3 months
The cookie is set by Facebook to show relevant advertisments to the users and measure and improve the advertisements. The cookie also tracks the behavior of the user across the web on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
MUID
1 year 24 days
Used by Microsoft as a unique identifier. The cookie is set by embedded Microsoft scripts. The purpose of this cookie is to synchronize the ID across many different Microsoft domains to enable user tracking.
NID
6 months
This cookie is used to a profile based on user's interest and display personalized ads to the users.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.