Trending

  • Binnen twee weken live met dexport Shop Launch Los geht's
  • Lokalisatie nodig? Regel je Duitse retouradres via Dexport Los geht's
  • Zes maanden gratis op Kaufland verkopen?Los geht's
  • Je groei versnellen op Amazon? Los geht's
  • Samenwerken met het beste Duitse marketingteam in Nederland? Los geht's
  • Je verkoop boosten met ons Duitse influencer netwerk? Los geht's

‘Snel internationale meters maken in koffie’

Jacco Oosterhof verlegde zijn aandachtsgebied binnen e-Luscious van de wijn naar de koffie. De internationale ambities zijn groot: ‘We willen naar tien landen in 2020.’

Door: Arjan van Oosterhout, hoofdredacteur Twinkle

Dat zegt Oosterhof in opmaat naar zijn presentatie op het CrossBorder Event, op 3 oktober in Utrecht. E-Luscious is het bedrijf achter Wijnvoordeel.nl en andere wijnsites. Met Koffievoordeel, dit jaar winnaar van een publieksprijs bij de Shopping Awards, timmert het bedrijf ook in een andere drankcategorie aan de weg. Binnen én buiten Nederland.

Magento-migratie

Oosterhof: ‘Op dit moment zijn we actief in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk, met eigen operaties. Net als we eerder voor de wijn deden, hebben we in al die landen specifieke labels in de markt gezet.’ Zo kunnen Duitsers terecht op Kaffeevorteil.de en Fransen op Cafebonmarche.fr.

De sites worden op dit moment omgezet van Magento 1 naar Magento 2, aldus Oosterhof: ‘Voor Nederland en België is dat al gedaan. We hebben het bezoekers veel gemakkelijker gemaakt om door het assortiment heen te gaan. Dat kan met onze koffievinder in drie stappen, door de zetwijze, de intensiteit en de gewenste smaak te kiezen. Daar komen waarschijnlijk nog andere selectiecriteria bij, maar we hebben nu al superpositieve reacties gekregen.’

Op licentiebasis is Koffievoordeel ook actief in Denemarken en Tsjechië. Met Spanje wordt sinds kort de zevende markt ontgonnen, op een geheel andere manier. Oosterhof: ‘Daar zijn we begonnen met de site Welikecoffee.com, die draait op Lightspeed.’

 ‘Geen gelokaliseerde naam dus. Mensen wijzen mij erop dat Spanjaarden die naam helemaal niet kunnen uitspreken. Maar ik denk dat we gewoon goed moeten uitleggen wie we zijn en dat het dan wel komt. Ik bedoel: we shoppen hier massaal op bol.com, what’s in a name?’ De andere landensites worden op termijn ook omgelabeld naar Welikecoffee.com, laat Oosterhof doorschemeren: ’We hebben nu overal andere merken, dat beperkt de schaalbaarheid ook wel.’

Lightspeed

Volgens de business development director biedt de keus voor een ander platform de kans om de internationale koffietak snel door te ontwikkelen: ‘We zullen met e-Luscious nooit helemaal overstappen op Lightspeed, maar voor de koffie biedt dat nu wel de mogelijkheid om vaart te maken. Aan Welikecoffee.com werken we met een kleine geïsoleerde cel, een team van alleskunners. Ik hoef niet alles meer af te stemmen binnen de organisatie, omdat er elders geen dingen omvallen als wij wat veranderen. We kunnen zelf beslissen welke partners we bijvoorbeeld gebruiken, pionieren dus, en we kunnen ook foutjes maken. We hebben een stack ontwikkeld die we zo los kunnen laten op een ander land. Wendbaar moeten we zijn, tijd voor uitgebreide studies is er niet.’