Trending

  • Binnen twee weken live met dexport Shop Launch Los geht's
  • Lokalisatie nodig? Regel je Duitse retouradres via Dexport Los geht's
  • Zes maanden gratis op Kaufland verkopen?Los geht's
  • Je groei versnellen op Amazon? Los geht's
  • Samenwerken met het beste Duitse marketingteam in Nederland? Los geht's
  • Je verkoop boosten met ons Duitse influencer netwerk? Los geht's

Duitse native helpt Smartphonehoesjes.nl Duitse markt veroveren

Duitse natives. Voor een Nederlands bedrijf die haar sporen wil verdienen over de grens, onmisbaar. Wanneer je samenwerkt met iemand die de taal beheerst, in dienst of bij een bureau, heb je goud in handen. Tanja Strump is Duitse native en werkzaam als Country Manager DACH voor Smartphonehoesjes.nl. We spreken haar over het belang van een native aanpak en haar doel om een van de grootste online telefoonhoesjes en accessoires verkopers van Nederland, marktleider te maken in Duitsland.

Tanja kwam naar Nederland om communicatiewetenschappen te studeren. Tijdens haar studie rolde ze in het online marketing vak. Bij Dexport werkte ze in het grootste team van Duitstalige marketingspecialisten in Nederland. “Bij Dexport leerde ik de fijne kneepjes van het vak en ontstond mijn passie voor de e-commerce.IMG 0188 Alles is door te meten en vanuit daar kan je strategie bepalen.” Na gewerkt te hebben voor verschillende grote namen eindigde ze bij Smartphonehoesjes.nl dat in 2011 werd opgezet door Martijn Hooft. Vlak daarna sloten zijn broers Marcel & Stefan zich aan. De focus van de gebroeders Hooft lag in het begin op de verkoop van telefoonaccessoires aan kleine ondernemers, maar ondertussen is het bedrijf uitgegroeid tot een succesvol internationaal bedrijf met een grote B2B tak. Naast landspecifieke online shops voor Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk is recentelijk ook de Franse webshop gelauncht en wordt er een nieuw pand in Leusden gebouwd.

Country manager DACH

Als country manager is Tanja sinds begin april eindverantwoordelijk voor alle Duitstalige landen: Business Unit DACH. Duitsland heeft hierbij een speciale focus en de vraagt intern laait op: wat moeten we via kanalen nog doen om binnen Duitsland meer omzet te behalen? Concurrentie analyse, prijsbeleid, assortiment en onderscheidende waarde worden naast de inzet van de marketing kanalen nader onderzocht. Tanja’s focus ligt nu op het nog beter inspelen op de Duitse markt en de consument. Dingen als de marketingkalender spelen bijvoorbeeld een belangrijke rol. “Wat werkt voor de Duitser? Wat zijn specifieke acties waar je op in kunt spelen?” Ook het stukje land specifiek assortiment is belangrijk om nader te bekijken. “Sluiten we daar voldoende aan op de concurrentie? Neem bijvoorbeeld e-readers. In Duitsland zijn hele andere merken populair dan in Nederland. Je strategie voor Nederland rechtstreeks doorvoeren in Duitsland werkt niet. Je moet gericht kijken.” 

Specifieke aanpak

Duitsland verdient namelijk die specifieke aanpak. Het land is uniek en verschilt van hoe Nederlandse consumenten zoeken en kopen. Zo is Amazon in Duitsland onmisbaar. Hoewel dat ook soms uitdaging vraagt. “Onze voorkeur gaat uit naar verkoop via onze eigen webshop. Niet alleen heb je dan de klantdata, ook weet je zeker dat je je klant de beste service en advies kunt bieden. Dat kun je namelijk niet altijd even goed waarborgen op Amazon.” Toch kan Handyhuellen.de de verkoop via Amazon niet laten liggen. “Het is bij ons niet zo dat klanten wekelijks terugkomen voor een herhaalaankoop. Het kopen van een telefoon en bijbehorende accessoire is namelijk een hele gerichte actie. Die doe je misschien een keer per jaar. Daarbij zijn Google en Amazon belangrijke kanalen voor ons en ontzettend groot in Duitsland.”

“Smartphonehoesjes.nl doet goede zaken over de grens en Tanja is een uitstekende manager om dit succes verder uit te bouwen. Het Duitse consumentenlandschap raakt steeds verder gefragmenteerd. Hierdoor heb je inmiddels wel een compleet team van Duitse natives nodig. Amazon marketing, SEO, Google Ads en social media zijn disciplines waar je diverse vakspecialisten voor nodig hebt die de Duitse taal eigen zijn. Onze ervaring is dat een combinatie van interne en externe specialisten met een landspecifieke verantwoordelijke manager het beste resultaat oplevert. Niet iedereen kan zich dat veroorloven. Bij Dexport hebben we inmiddels een compleet Duitse marketingteam opgebouwd en kunnen bedrijven op alle vlakken aanvullen”

Andreas Giese – CEO Dexport

Andreas

Marketing kanalen

In Duitsland ligt veel focus op de eigen webshop en Amazon. Verder zijn ze actief op vrijwel alle marketingkanalen zoals search, shopping, affiliate, overige marktplaatsen, e-mail, offline en socials. Smartphonehoesjes.nl heeft een social media-team en een eigen team voor design en content. Fotografie en posts worden verzorgd en samenwerkingen met bloggers en influencers worden gerealiseerd. “Een kanaal als Instagram is hierbij perfect om de producten in de context laten zien.” E-mail is ook enorm belangrijk en ook offline weet Smartphonehoesjes veel te winnen. Bijvoorbeeld door te adverteren in pakketbijlagen. 

Toekomst

De crossborder visie van Tanja en Smartphonehoesjes.nl is helder: zakelijk succesvol zijn met focus op klanttevredenheid en het meest uitgebreide productassortiment. Die klanttevredenheid waarborgen middels (Duitse) natives speelt hierbij een belangrijke rol. Voor de toekomst wil Smartphonehoesjes hun marktleiderspositie behouden in Nederland en België. Daarnaast willen ze zich ontwikkelen richting de marktleiderspositie in Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk.