Rankingfactoren Google Duitsland 2013

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Delen

In juni 2013 publiceerde het bedrijf Searchmetrics opnieuw een rapport over de correlatie tussen de Google-rankings en mogelijke onderliggende rankingfactoren. Het bedrijf heeft in zijn onderzoek de eerste 30 zoekresultaten voor 10.000 keywords geëvalueerd en 300.000 websites geanalyseerd. Vooral de componenten on-page content, on-page techniek, backlinks en social signals werden bij de analyse meegenomen.

De belangrijkste details in een overzicht:  
  • Het aantal van backlinks blijft enorm belangrijk

Zoals vaak gezegd wordt ook hier weer bevestigd dat het de kwaliteit en niet de kwantiteit van backlinks is die een boost van de ranking geeft. Het ‘natuurlijke linkprofiel’ en de diversiteit van de links zijn hier de kernwoorden, ook al blijft een goede linkbasis belangrijk. Aanmelden op gelbeseiten.de, de Duitse Gouden Gids, en gelijksoortige webpagina’s blijft de eerste stap, maar moet steeds meer worden aangevuld met interacties op fora, zoals gutefrage.net, of  met pr.  
  • Keyworddomeinen hebben aan relevantie verloren

URL’s met het keyword of gewoon het keyword zelf blijkt minder belangrijk te zijn dan een jaar geleden. Maar minder belangrijk houdt niet in dat er geen waarde meer gehecht hoeft te worden aan de domeinnaam. Een goede domeinnaam zorgt nog steeds voor een goede basis in verband met zoekresultaten. De domeinnaam aufladen.de is niet voor niets in de top 100 best vindbare websites gekomen.  
  • Bij content tellen kwaliteit en diversiteit

Steeds belangrijker wordt content op de website. Maar net zoals met backlinks waardeert Google ook hier kwaliteit boven kwantiteit. Veel tekst en plaatjes op de website zijn belangrijk, maar mogen ook niet oneindig worden gebruikt. (Veel) meer tekst betekent dus niet direct een betere positie. Ook hier kunnen wij ervan uitgaan dat wat goed (relevant) voor de bezoeker is, ook positief op de rankingfactoren kan uitwerken.  
  • On-page techniek mag je niet missen

On-page techniek was ooit een makkelijke methode om een betere ranking te krijgen. Nu kun je niet meer zonder om überhaupt een kans te maken in de rankings te verschijnen. Is de techniek van je site niet op orde, dan loop je snel achter en is dit nauwelijks met andere factoren goed te maken. Zonder geoptimaliseerde on-page techniek is een ranking in de Duitse Google-zoekresultaten ver te zoeken.  
  • Social signalen ondersteunen goede rankings

Een goede ranking kan door social signals worden ondersteund. Het betekent dus niet dat je pagina zonder social signals slecht gaat scoren in de rankings en je kunt ook een slecht rankende site niet alleen met social signals naar een betere positie katapulteren, maar het is wel een feit dat de hoger gepositioneerde pagina’s ook in de sociale netwerken geïntegreerd zijn – en dit in toenemende mate. Het rapport noemt hier vooral Facebook, Google+ en Twitter als belangrijke sociale kanalen.  
  • Brands zijn een verhaal apart

Voor echte brandwebsites blijkt wederom dat sommige rankingfactoren in tegenstelling tot andere sites een minder belangrijke invloed hebben op de positie in de Google-zoekresultaten. Het is duidelijk dat brands zich onderscheiden bij de relevantie van de factoren ten opzichten van de non-brandsites.   Meer en gedetailleerde informatie over de cijfers en het onderzoek is te vinden onder www.searchmetrics.com/d2013.]]>

Wil jij ook de Duitse markt veroveren?
Neem vrijblijvend contact met ons op.

Redactie Dexport
Redactie Dexport

Mis niks over de Duitse markt! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief…