Trending

  • Binnen twee weken live met dexport Shop Launch Los geht's
  • Lokalisatie nodig? Regel je Duitse retouradres via Dexport Los geht's
  • Zes maanden gratis op Kaufland verkopen?Los geht's
  • Je groei versnellen op Amazon? Los geht's
  • Samenwerken met het beste Duitse marketingteam in Nederland? Los geht's
  • Je verkoop boosten met ons Duitse influencer netwerk? Los geht's

Met de optimale online marketing de Duitse B2B markt veroveren

Goed nieuws! Met het internet heeft u een effectief kanaal om uw product onder de aandacht te brengen. Hoe doet u dat? En wat komt hierbij kijken? Duitsland is in vergelijking met Nederland nog een vrij traditioneel land. Veel Nederlandse bedrijven zijn van oudsher gegroeid in Duitsland door vertegenwoordigers op pad te sturen en contacten te sluiten op de vele vakbeurzen die jaarlijks plaatsvinden. Met een goed vindbare Duitse website bereikt u echter een steeds groter deel van de grootste afzetmarkt van Europa. Online marketing biedt u diverse mogelijkheden om uw product onder de aandacht te brengen. In veel gevallen is het doel online leads genereren en in sommige gevallen is het zelfs mogelijk om direct via een Duitse website producten te verkopen. Natuurlijk moet de basis op orde zijn door alles optimaal af te stemmen op de kritische Duitse afnemer.

De basics op orde: “Deutsche Gründlichkeit”

Om een optimale conversie te behalen is het van belang dat u alle redenen om af te haken voor Duitsers in kaart brengt. Het is daarom zaak een Duitse look & feel rondom uw bedrijf te creëren. Bij de meeste bedrijven begint dit met de vertaling. Het is echter niet zo dat u de teksten op uw Nederlandse website rechtstreeks naar het Duits kunt vertalen. Wilt u goed organisch vindbaar zijn binnen de zoekmachines, dan zult u relevante content voor uw website moeten creëren. De basis hiervoor is een goede zoekwoordenanalyse, zodat u weet op welke specifieke woorden uw doelgroep zoekt. Aan de hand van veel voorkomende, specifieke zoekwoorden kunnen aansprekende teksten worden geschreven door native specialisten. Het is ook essentieel dat u zich positioneert als een betrouwbare partner. Het oprichten van een GmbH (vergelijkbaar met een Nederlandse BV) en het vermelden van een Duits adres en telefoonnummer op uw website dragen hieraan bij. Daarnaast moet uw website voldoen aan de strenge Duitse juridische regelgeving. Zo is het verplicht om een Datenschutz (privacy) en Impressum (soort colofon) te vermelden. Laat uw website dus grondig controleren om Abmahnungen te voorkomen.  

Effectieve B2B marketing in Duitsland

Om een succesvolle speler te worden op de Duitse markt moet er natuurlijk flink geïnvesteerd worden in de marketing. Om het marktleiderschap te bereiken is het noodzakelijk een sterk merk op te bouwen door onder meer betere zichtbaarheid en de kracht van herhaling. Een prominente aanwezigheid op vakbeurzen en opvallende advertenties in vooraanstaande vakbladen binnen uw branche zijn bekende instrumenten. Online marketing is een steeds belangrijkere en zeer effectieve manier om nieuwe klanten te winnen. U kunt op belangrijke zoekwoorden bezoekers inkopen (Google AdWords en Bing advertenties). Daarnaast is het belangrijk om de autoriteit van uw website op te bouwen. Deze is in het begin vaak nog te laag om hoog te eindigen tussen de organische zoekresultaten (SEO). Dit beïnvloedt u positief met de opbouw van naamsbekendheid en backlinks vanuit betrouwbare Duitse websites en social media. Binnen de B2B marketing zijn op het gebied van social media Xing, LinkedIn, Youtube en bloggers van belang. U heeft hiervoor native social media experts nodig om de content marketing voor deze kanalen goed uit te voeren. Belangrijk is het inzetten op betrouwbaarheid en intensief contact met uw afnemers via e-mail en social media. Hiervoor moet u wel een minimale basis hebben opgebouwd. In de praktijk zien we dat vanaf zo’n 3000 tot 4000 volgers u kunt profiteren van voldoende effectief bereik. Op het moment dat u start met online marketing staat het monitoren en het evalueren centraal. Al snel wordt zichtbaar of de juiste keuzes qua campagnes zijn gemaakt en kan gekozen worden om het budget op te schalen en te focussen op een bepaald kanaal.

B2B e-commerce

U kunt ervoor kiezen om uw producten direct via een eigen webshop aan te bieden of te verkopen via Duitse B2B marktplaatsen. Met een eigen webshop kunt u uw merkbeleving beter overbrengen en optimaal inspelen op de behoefte van uw doelgroep. Houd er wel rekening mee dat de kosten en tijdsinvestering hoger liggen dan bij het verkopen via online marktplaatsen. Daarnaast duurt het, in tegenstelling tot verkopen via online marktplaatsen, enige tijd voordat u ‘live’ kunt gaan. Marktleider binnen de Duitse B2B e-commerce is momenteel het platform Wer Liefert Was. Een andere grote speler is Mercateo. E-commercereus Amazon lanceerde in december 2016 zijn zakelijke marktplaats Amazon Business in Duitsland, maar dit platform staat (in Duitsland) nog in de kinderschoenen. Wilt u met de optimale online marketing de Duitse B2B markt veroveren? Wij adviseren u graag!

]]>