Online shops in Duitsland, Oostenrijk & Zwitserland hetzelfde? Niet echt!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Delen

De DACH landen, dus Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland hebben een grote gemeenschappelijke noemer – in alle drie landen wordt Duits gesproken. Toch bestaan er kleine verschillen die interessant kunnen zijn voor een preciezere targeting van doelgroepen.

Productkwaliteit en prijs staan hoog in het vaandel

In alle drie landen is de invloed van een goede productkwaliteit en een aantrekkelijke verhouding van prijs en kwaliteit heel belangrijk voor het winkelplezier. De invloed van andere factoren kan per land verschillen, zoals in Oostenrijk een gratis bezorging en een gemakkelijk retourproces belangrijker wordt geacht dan in de andere Duitstalige landen. Duitse burgers vinden het juist belangrijk dat ze via hun voorkeursbetaalmiddelen kunnen afrekenen.

Duitse online shops zijn professioneler

De professionaliteit van de Duitse online shops is een kenmerkend verschil ten opzichte van Oostenrijkse en Zwitserse online shops. Dit wordt mede verklaard door het winkelgedrag van onze Oosterse buren: over het algemeen kopen Duitsers vaker online en kunnen webshops vaak op hun wensen gepersonaliseerd worden. Doordat de webshops ook kwalitatief erg goed gestructureerd zijn, stelt de Duitse consument hoge eisen aan een webshop. Opvallend is dat ieder land zijn eigen betalingsvoorkeuren kent: zo betaalt de consument in Duitsland graag met Paypal terwijl in Oostenrijk de Creditcard een populair betaalmiddel voor online aankopen is. Omdat Oostenrijk in tegenstelling tot Zwitserland tot de EU landen behoort, is het voor veel e-tailers een aantrekkelijk doelland. Veel ondernemers zijn uiterst positief over de geboekte successen in Duitsland en Oostenrijk dankzij nauwkeurige online marketing campagnes, zoals een goede SEO uitwerking, landspecifieke landingspages, etc.

Verschillen in koopfrequentie

De statistieken van de ECC studie tonen aan dat het aantal online aankopen in de DACH landen verschilt: ruim 66% van de Duitse consumenten koopt minstens één keer per week op het internet, in Oostenrijk ruim 54% en 45% van de Zwitserse burgers. Het kan dus geconcludeerd worden dat in de toekomst vooral in Oostenrijk en Zwitserland nog een stijging van de online koopfrequentie mogelijk is. Daarom is het voor u zeker interessant om in de Duitstalige landen te investeren.

Uw internationale online succes

De kleine verschillen tussen de DACH landen tonen aan dat ieder land nog zijn eigen best practices vereist. Om meer landspecifieke informatie en eigenschappen te verkrijgen, organiseert Dexport in samenwerking met BBP Media de tweede editite van het Cross Border E-Commerce Event in Bunnik. Deze informatiedag is speciaal bedoeld voor retailers, e-tailers en e-commercebedrijven die hun online shop en/of website tot een internationaal niveau willen brengen.  Deze internationale denktank zal op 10 september 2014 plaatsvinden. Wees er snel bij en profiteer van uw internationale webshop mogelijkheden! Meer informatie over het E-Commerce Crossborder evenement vindt u hier!

Bent u benieuwd naar de aanbevelingen van de internationale experts van het afgelopen jaar? U kunt de presentaties van 2013 hier downloaden.

]]>

Wil jij ook de Duitse markt veroveren?
Neem vrijblijvend contact met ons op.

Redactie Dexport
Redactie Dexport

Mis niks over de Duitse markt! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief…