Trending

  • Binnen twee weken live met dexport Shop Launch Los geht's
  • Lokalisatie nodig? Regel je Duitse retouradres via Dexport Los geht's
  • Zes maanden gratis op Kaufland verkopen?Los geht's
  • Je groei versnellen op Amazon? Los geht's
  • Samenwerken met het beste Duitse marketingteam in Nederland? Los geht's
  • Je verkoop boosten met ons Duitse influencer netwerk? Los geht's

Ondernemen over de grens – Hoe kies ik het juiste domein?

U bent al een internationaal ondernemer of u wilt binnenkort stappen zetten om ook de internationale markt te betreden? Heeft u al erover nagedacht hoe u uw website internationaal, bijvoorbeeld in Duitsland, neer wilt zetten? Wilt u een aparte website opzetten voor elk ander land? Of één website voor alle landen? Wat doet u met een land waarin meerdere talen gesproken worden? De keuze tussen een uniforme internationale website en meerdere locale websites heeft niet alleen betrekking op de uitstraling en positionering van uw zaak, maar ook op uw vindbaarheid in zoekmachines (SEO). Wij willen u graag een paar handige tips geven en zowel de voordelen als de nadelen van internationale domeinnamen toelichten. Er zijn drie verschillende opties voor internationale domeinen: (1) topleveldomeinen, (2) subdomeinen en (3) landenspecifieke domeinen. 1) Topleveldomeinen (bijvoorbeeld www.domein.com, www.domein.nl of www.domein.de)

De voordelen van een topleveldomein zijn dat gebruikers en zoekmachines weten voor welk land de website bedoeld is. Zoekmachines als Google houden rekening met het land en zullen een website die op .de eindigt hoger ranken in een zoekopdracht in Duitsland dan een website die op .nl eindigt. Voor de gebruiker geeft een domein van zijn eigen land vaak meer vertrouwen dan een domein uit het buitenland, zodat de web-URL ‘klikactiverender’ wordt. De CTR (click-through rate) zal dus hoger zijn.
Als u bijvoorbeeld een Nederlandse site (domein.nl) en een Duitse (domein.de) heeft, dan profiteert u verder van het voordeel dat de sites onafhankelijk van elkaar zijn. Zo kunnen veranderingen op een site doorgevoerd worden zonder dat dit impact heeft op de andere site. Dit is bijzonder handig als uw onderneming vrijwel decentraal werkt of als u bijvoorbeeld verschillende doelgroepen in Duitsland en in Nederland heeft. Ook profiteert u ervan dat een fout in de zoekmachineoptimalisatie geen consequenties heeft voor het andere domein. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een penalty die Google u heeft opgelegd.
Een ander voordeel is dat een topleveldomein korter en daardoor ook makkelijker te onthouden is. Topleveldomeinen zijn daarom krachtiger voor campagnes. Een nadeel van twee topleveldomeinen is dat u niet kan profiteren van het vertrouwen van de zoekmachines in uw oude website. Als u een nieuw .de-domein opzet, is dit voor Google nog volledig onbekend. Door een lang bestaan van uw oude site en de backlinks die uw site door de jaren heen heeft gekregen heeft deze site een hogere ranking in zoekmachines.
2) Subdomeinen (bijvoorbeeld de.domein.com)
Vaak kunt u websites van Google als subdomeinen zien, zoals bijvoorbeeld maps.google.com. Een subdomein als dit maakt duidelijk dat een andere dienst wordt aangeboden. Ook al is een subdomein duidelijk zichtbaar verbonden met een topleveldomein, dan nemen zoekmachines nauwelijks het ‘vertrouwen’ van het topleveldomein mee naar het subdomein. Voor de meeste ondernemingen is een subdomein nadelig, vooral omdat de meeste internetgebruikers er niet aan gewend zijn dat een URL niet met de letters ‘www’ begint.
3) Landenspecifieke domeinen (bijvoorbeeld www.domein.com/de)
Heeft u al een .com-domeinnaam? Overweeg dan om het .com-domein van landenspecifieke afkortingen te voorzien. U kunt dan uw Nederlandse webshop op .com/nl en uw Duitse webshop met .com/de laten eindigen. Het ‘vertrouwen’ dat Google in uw topleveldomein .com heeft wordt namelijk automatisch overgedragen aan de subpagina’s .com/nl en .com/de. Heeft uw .com-website dus al een goede ranking in zoekmachines, dan worden uw subpagina’s ook eerder goed gerankt. Door Geotargeting in de Google webmastertools kunt u dan ook vastleggen in welk land welke pagina getoond zal worden.
Echter, een .com/de-domein heeft ook nadelen. De relevantie is op lokaal terrein kleiner. De URL is ook langer en dus minder makkelijk te onthouden. Daarnaast bestaat er een kans dat de CTR kleiner is omdat veel gebruikers meer vertrouwen hebben in een website die uit hun eigen land blijkt te komen. Deze landenspecifieke domeinen zijn vooral erg nuttig als u een website in een land heeft waarin meerdere talen worden gesproken. Wilt u bijvoorbeeld een webshop in België of in Zwitserland neerzetten? Dan kunt u voor het Franstalige gedeelte van Zwitserland bijvoorbeeld voor www.domein.ch/fr kiezen en voor het Duitstalige gedeelte www.domein.ch/de.
Ten slotte nog een tip voor oude landingspagina’s:
Heeft u in het verleden een tijdelijke campagne met een apart domein opgezet? Maak dan nog gebruik van deze landingspagina voor uw toekomstige ranking. Dit domein heeft tijdens de campagne waarschijnlijk zeer veel backlinks gekregen en heeft daardoor een hogere ranking in zoekmachines gekregen. Deze URL heeft dus veel potentie die u kunt gebruiken. Daarom adviseren wij om een campagnepagina in elk geval te behouden. U kunt deze pagina bijvoorbeeld permanent laten redirecten naar uw homepage of de landingspagina met andere voor de gebruiker nuttige content laten vullen.
]]>