Met customer journey research bereikt FerienparkSpecials Duitse vakantiegangers
Een goede buur is beter dan een verre vriend. Dat spreekwoord is zeker van toepassing op FerienparkSpecials in Duitsland. Want hoe handig is het om een buurland te hebben dat zo veelzijdig is, dat je alles voor een fijne vakantie bij de hand hebt? BungalowSpecials besloot een aantal jaren geleden met het concept bungalowpark, denk aan Roompot, Landal, Novasol, naar Duitsland te gaan om zo de Duitse vakantieganger een bijzonder vakantieverblijf aan te bieden. Ferienparkspecials.de koos ervoor om via customer journey research en data analyse de Duitse vakantiegangers online te bereiken. En met succes.
Waarom is BungalowSpecials naar de Duitse markt gegaan?
Sara Jegella, Team Lead Content Marketing: “Een cliché: Duitsland is dichtbij en er ligt een groter vakantiebereik dan in Nederland. Via search, direct bezoekverkeer via websites en vergelijkingssites, bleek dat de boekingsfase van de Duitse vakantiegangers vooral online plaats vindt. Hierdoor kregen wij al vrij snel een beeld waar de Duitse vakantieganger naar op zoek is.”
“Bovendien geloven wij in het concept bungalowpark. We waren hiermee al succesvol in Nederland”, Sara vertelt enthousiast verder: “Toen we besloten met ons concept naar Duitsland te gaan, hebben we vooral gekeken naar de vakantiewensen van Duitsers. Zo kiest de Duitser het liefste voor een vakantiehuis aan het water of aan de kuststreek.”
Hoe onderscheiden jullie je binnen de Duitse markt?
“De Duitsers bepaalt zelf hoe hij vermaakt wil worden. Met dit inzicht heeft FerienparkSpecials.de via een gezonde marketingmix, opbouw van zoekwoorden, passende landingspagina’s, het verstrekken van perfecte vakantie-informatie en reviews voet aan de grond gekregen in Duitsland.”
Wat is het grootste marketinggeheim om een Nederlands concept naar Duitsland te halen?
Sara Jegella vertelt: “We hebben natuurlijk gezorgd dat de basis qua marketing in orde is. FerienparkSpecials.de is vanaf het begin met een online marketingstrategie gestart die antwoord geeft op fundamentele vragen, zoals welke Duitse vakantiegangers willen we bereiken en welke behoeften vullen we voor hen in? Welke diensten biedt FerienparkSpecials.de aan en wat is de toegevoegde waarde voor Duitse vakantiegangers?”
Werkt een 1-op-1 vertaling van een Nederlands concept naar Duitsland?
Sara praat al denkend verder: “Uit de online marketinganalyses en de customer journey bleek dat Duitsers voornamelijk zoeken naar een vakantiehuis aan het water zonder te veel faciliteiten. Dit is een groot verschil ten opzichte van onze Nederlandse klanten. Zij zoeken juist naar een bungalowpark voorzien van alle faciliteiten. Een 1-op-1 vertaling van een Nederlands concept naar Duitsland werkte voor onze organisatie niet.”
Kun je meer vertellen over jullie customer journey reach?
Sara vertelt verder: “Na word-of-mouth speelt het internet de grootste rol in de eerste fase van de customer journey. Bij de jonge doelgroep tot 34 jaar begint de online zoektocht meestal breed, namelijk via search. De doelgroep 35-49, die veelal vakanties boekt voor het hele gezin, is wat eerder geneigd om ideeën op te doen via de websites van reisbureaus.”
Wat is het mooiste moment in Duitsland?
“Toen wij eenmaal duidelijk hadden dat het hoogste zoekvolume (SEO/SEA) bestond uit de woorden ‘vakantiehuis met water’ en ‘de kustgebieden’, konden we hierop de zoekwoorden binnen onze online marketingcampagne effectief inzetten. Overigens komen onze Duitse klanten ook naar Nederland. Vooral Nederlandse pretparken zijn erg gewild, zoals Slagharen en Duinrell. Hierop hebben we dan ook onze zoekwoorden in het Duits aangepast.”
“We besloten om ons te gaan differentiëren door in de vakantiemarkt volledige, objectieve en eerlijke informatie te geven. Dit is ook wat een Duitser verwacht. Zij haken af bij onvolledige informatie, een keurmerk dat ontbreekt of een klantenservice die geen Duits spreekt. Het aanpassen van de SEO/SEA zoekwoorden en het toepassen van de volledigheid die de Duitse consument wenst heeft geleid tot meer kliks, meer verkeer naar de website, meer aanvragen en met het nodige geduld speelden we na zo’n twee jaar break even. En dit is natuurlijk een mooi moment. Ook al blijven we realistisch, want we kunnen en willen nog zoveel meer, zoals speciale vakanties aanbieden voor Duitsers.”
Benieuwd naar meer tips en learnings over de marketingaanpak van BungalowSpecials? In de volgende video deelt Sara Jeggela,Team Lead Content Marketing, ook haar learnings over de Duitse markt en hun crossborder succes.[/vc_column_text][vc_video link=”https://www.youtube.com/watch?v=ubG-9d2aIG4”][/vc_column][/vc_row]]]>
Blijf op de hoogte van de Duitse markt
Maak het verschil met kennis over de Duitse markt door de inspiratie uit onze nieuwsbrief over kansen, projecten en andere ontwikkelingen.
Meer dan 1000+ bedrijven en ondernemers gingen je al voor. Maak je geen zorgen, we spammen echt niet.
We mailen max 1 keer per maand
Cookies
Wij gebruiken naast functionele en analytische cookies ook additionele cookies. Vind je dit goed? Cookie settings
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Cookie
Duration
Description
bcookie
2 years
This cookie is set by linkedIn. The purpose of the cookie is to enable LinkedIn functionalities on the page.
lang
session
This cookie is used to store the language preferences of a user to serve up content in that stored language the next time user visit the website.
lidc
1 day
This cookie is set by LinkedIn and used for routing.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gid
1 day
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
_uetsid
1 day
This cookies are used to collect analytical information about how visitors use the website. This information is used to compile report and improve site.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to deliver advertisement when they are on Facebook or a digital platform powered by Facebook advertising after visiting this website.
bscookie
2 years
This cookie is a browser ID cookie set by Linked share Buttons and ad tags.
fr
3 months
The cookie is set by Facebook to show relevant advertisments to the users and measure and improve the advertisements. The cookie also tracks the behavior of the user across the web on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
MUID
1 year 24 days
Used by Microsoft as a unique identifier. The cookie is set by embedded Microsoft scripts. The purpose of this cookie is to synchronize the ID across many different Microsoft domains to enable user tracking.
NID
6 months
This cookie is used to a profile based on user's interest and display personalized ads to the users.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.