Vikingen veroveren Duitsland. Het marketingsucces van Strong Viking
Strong Viking in België en Duitsland
Afgelopen maand vond een succesvolle Strong Viking Hills Edition plaats in Frankfurt. Hier wordt op 29 oktober ook het seizoen afgesloten met de Strong Viking Brother Edition. Alles wijst erop dat Strong Viking een mooie plaats heeft veroverd op de Duitse markt. Erwin van Haren van Strong Viking vertelt u hier graag alles over.
In 2013 vond de eerste editie van de Strong Viking obstacle run plaats. Hardloopevenementen door de natuur waarbij de deelnemers onderweg diverse obstakels en hindernissen tegenkomen zoals houten muren, modder, prikkeldraad en touwnetten. In 2014 breidde Strong Viking in Nederland verder uit met de organisatie van totaal 4 edities. Het jaar erna besloot Strong Viking naar België en Duitsland uit te breiden. Erwin van Haren vertelt: “Er waren de eerste twee jaren al veel deelnemers van over de grens, we hadden al een marktonderzoek gedaan, een concurrentieanalyse en hadden al gekeken naar USP’s. We zagen in deze twee landen enorm veel mogelijkheden. Vanaf de eerste stappen op de Duitse markt werken wij samen met Dexport.”
Het succes van Event Driven Facebook Marketing
Om in Duitsland naamsbekendheid te verkrijgen werd gekozen voor een nauwe combinatie van tv-reclame en social media marketing. De tv-reclames zorgden voor een sterke Facebook groei – Strong Viking Deutschland heeft nu ruim 37.000 fans -. Het sociale medium werd ingezet om fans te werven, die vervolgens via Facebook hun tickets boekten.
“Facebook leent zich perfect voor de promotie van obstacle runs.“ licht Erwin toe. “Mensen laten op Facebook weten dat ze deelnemen aan een event, en dagen direct al hun vrienden uit om ook deel te nemen. Na het event plaatsen ze vol trots de foto’s waar ze onder de modder poseren bij de finish. Ze willen hun succes laten zien en Facebook is hier het perfecte medium voor.” De Strong Viking Deutschland Facebook pagina blijkt niet alleen een belangrijk onderdeel van de marketing te zijn, het draagt ook nog eens bij aan de sportbeleving van deelnemers.
Met een ander social media kanaal was dit succes nooit behaald, hoewel ook Youtube een belangrijk onderdeel inneemt. Op het Youtube kanaal van Strong Viking worden officiële video’s geplaatst die deelnemers een goed beeld geven van het event en enthousiasmeren om ook deel te nemen. Facebook heeft in Duitsland van alle sociale media echter nog steeds het grootste bereik. De event driven marketing voor Strong Viking op Facebook was mede zo populair omdat een fanbase werd opgebouwd waarvoor heel specifieke doelgroepen zijn geselecteerd.
Strong Viking
Cultuurverschillen tussen Nederland en Duitsland
Strong Viking merkte wel verschillen tussen Nederland en Duitsland. “Waar in Nederland mensen geneigd zijn om overal op te reageren en hun mening te geven, je als organisatie direct reacties ziet, is men in Duitsland wat meer afwachtend.” licht Erwin toe.
Ook op het gebied van marketing zag Strong Viking tegenstellingen tussen de Duitse en de Nederlandse markt. “In Duitsland is men terughoudender op online gebied. Nederland loopt hierin meer voor in trends. In grote lijnen konden we de marketing overnemen, maar alle kanalen hadden in beide landen verschillende nuances. Duitsers zijn gevoelig voor geschiedenis, hier is de hele Viking geschiedenis veel belangrijker. In Nederland wordt veelal gelopen vanuit het persoonlijke doel, in Duitsland loopt men echt in de voetsporen van de Vikingen.” Het één op één kopiëren van de Nederlandse social media naar de Duitse kanalen bleek hierdoor niet direct aan te slaan. “We waren blij hier professionele hulp bij gehad te hebben, dit maakte uiteindelijk wel het verschil.”
“Wat belangrijk was in het opzetten van de Duitse tak, was dat we vanaf het eerste moment lieten zien dat wij geen Nederlandse organisatie waren die naar Duitsland kwam, maar er direct een volledig onafhankelijk Duits bedrijf bestond. Mét een Duitse website, een Duits adres, een professioneel Impressum en USt-IdNr., een Duits BTW-nummer. Vooral bij de start hebben wij hierin veel ondersteuning vanuit Dexoprt gehad, om de Duitse manier van communiceren te begrijpen en onze marketingstrategie op alle punten te optimaliseren voor de Duitse markt.”
Strong Viking Water Edition
De toekomst van de Vikingen
Bij de eerste Duitse editie kreeg Strong Viking direct tegenslag te verwerken. “De eerste editie in Osnabrück hebben we af moeten gelasten door de enorme hittegolf in de zomer van 2015. De temperaturen waren plaatselijk dermate hoog (40 graden), dat we de veiligheid niet voor de volle 100% konden waarborgen, op zo een moment nemen wij als organisatie geen enkel risico.”
Dit voorbeeld toont aan hoe belangrijk crisismanagement is in uw marketingstrategie. Berichten op sociale media kunnen snel viral gaan. Het is in dergelijke gevallen cruciaal zowel online als offline snel te reageren. Strong Viking en Dexport startten direct met het monitoren van de social media, het snel op privéberichten en openbare posts reageren en het schrijven van een goed persbericht.
Erwin vervolgt: “Nu we in het tweede Duitse jaar zijn met 3 Duitse Strong Viking edities verder, is de groei groter dan verwacht. Ondanks enkele concurrenten in Duitsland, is de interesse in onze obstacle runs en de groei in Duitsland groot.”
Strong Viking boekte de afgelopen jaren enkele mooie successen. Het eerste Europese Kampioenschap Obstacle Course Racing (OCREC) vindt binnenkort plaats in Nederland, tijdens de Strong Viking Water Edition. Wie weet zal het wereldkampioenschap ook ooit plaatsvinden tijdens een van hun events. Erwin benadrukt dat met de verschillende afstanden waaruit deelnemers kunnen kiezen, van 7 kilometer tot aan een marathon obstacle run, er een heel breed publiek wordt bereikt. “Van vrienden die samen voor de fun willen deelnemen tot de meest fanatieke sporters. Iedereen kan dus deelnemen.”
Strong Viking heeft vanaf de oprichting en de eerste obstacle run de ambitie om de beste obstacle run ter wereld te zijn. Prijzen die ze tot nu toe wonnen, zoals 3x de Obstacle Run van het Jaar award, tonen dat Strong Viking hiervoor goed op weg is. Ze houden zichzelf scherp door steeds bezig te blijven met het verbeteren van de runs en verder uit te breiden.
Ondanks dat de marketingstrategie geheel is toegespitst op de Duitse markt, heeft Strong Viking vanaf de start vastgehouden aan hun eigen concept en USP. Ze adviseren andere bedrijven die zaken willen doen in Duitsland dan ook te vertrouwen op hun eigen concept en hun eigen visie te behouden. Strong Viking sluit zelf het seizoen af in Duitsland. In de Strong Viking Brother Edition in het Büdinger Bos vlak bij Frankfurt am Main kan iedereen zich een ware Viking voelen! Oorah!
Oorah!]]>
Blijf op de hoogte van de Duitse markt
Maak het verschil met kennis over de Duitse markt door de inspiratie uit onze nieuwsbrief over kansen, projecten en andere ontwikkelingen.
Meer dan 1000+ bedrijven en ondernemers gingen je al voor. Maak je geen zorgen, we spammen echt niet.
We mailen max 1 keer per maand
Cookies
Wij gebruiken naast functionele en analytische cookies ook additionele cookies. Vind je dit goed? Cookie settings
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Cookie
Duration
Description
bcookie
2 years
This cookie is set by linkedIn. The purpose of the cookie is to enable LinkedIn functionalities on the page.
lang
session
This cookie is used to store the language preferences of a user to serve up content in that stored language the next time user visit the website.
lidc
1 day
This cookie is set by LinkedIn and used for routing.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gid
1 day
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
_uetsid
1 day
This cookies are used to collect analytical information about how visitors use the website. This information is used to compile report and improve site.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to deliver advertisement when they are on Facebook or a digital platform powered by Facebook advertising after visiting this website.
bscookie
2 years
This cookie is a browser ID cookie set by Linked share Buttons and ad tags.
fr
3 months
The cookie is set by Facebook to show relevant advertisments to the users and measure and improve the advertisements. The cookie also tracks the behavior of the user across the web on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
MUID
1 year 24 days
Used by Microsoft as a unique identifier. The cookie is set by embedded Microsoft scripts. The purpose of this cookie is to synchronize the ID across many different Microsoft domains to enable user tracking.
NID
6 months
This cookie is used to a profile based on user's interest and display personalized ads to the users.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.