Trending

  • Binnen twee weken live met dexport Shop Launch Los geht's
  • Lokalisatie nodig? Regel je Duitse retouradres via Dexport Los geht's
  • Zes maanden gratis op Kaufland verkopen?Los geht's
  • Je groei versnellen op Amazon? Los geht's
  • Samenwerken met het beste Duitse marketingteam in Nederland? Los geht's
  • Je verkoop boosten met ons Duitse influencer netwerk? Los geht's

Logistiek – Het afleveren wil niet lukken

Wat als de klant bij aankomst van de postbode of transporteur niet aanwezig is? In dit geval is het vaak gebruikelijk dat de postbode of andere transporteur het pakket bij een buurman aflevert die bereid is het in ontvangst te nemen. Door het adres, de naam en een handtekening van de buurman is de kans op verlies door fraude gering. Moeilijk wordt het als er geen buurman te bereiken of aanwezig is. Dan wordt door het transportbedrijf meestal een kort bericht over de afleveringspoging achtergelaten met een nieuwe levertermijn en een telefoonnummer zodat de klant ook zelf een nieuwe levertermijn kan afspreken. Is hij bij een tweede verzoek weer niet aanwezig, dan zou men het ook als weigering tot aanname kunnen uitleggen en het pakket uiteindelijk weer moeten meenemen. Als bekend is dat het transportbedrijf in dergelijke gevallen extra kosten voor de verkoper in rekening brengt, is het aan te raden om in de voorwaarden de klant met een desbetreffende schadevergoeding te belasten.Bij deze oplossingen gaat het alleen om een tegemoetkoming tegenover de klant; een verplichting voor de klant om het afleveren bij een buurman te accepteren mag niet in de voorwaarden worden vastgelegd. Het Oberlandesgericht Düsseldorf (arrest van 14-03-2007 – I-18 U 163/06) heeft geoordeeld:

Ein Frachtführer darf das Frachtgut nicht anstelle des bestimmungsgemäßen Empfängers bei einem Nachbarn abliefern. Eine Klausel in Beförderungsbedingungen, die ‘Ersatzzustellung’ bzw. eine ‘alternative’ Zustellung an einen Nachbarn zulässt, ist unwirksam, weil die Zustellung an einen Dritten nach Wahl des Frachtführers die berechtigten Interessen des jeweiligen Vertragspartners missachtet.
Wat als de klant bij aankomst van de postbode of transporteur het aannemen van de bestelling weigert? Dan moet de klant behandeld worden zoals dat het geval is bij het uitoefenen van het herroepings- en/of retourneringsrecht. Uiteindelijk is er geen juridisch belangrijk verschil tussen het weigeren van de aanname en het daarna terugsturen. Hij heeft het recht om de waar zonder kosten terug te sturen, dus kan het pakket ook direct weer worden meegenomen. Wel moet de verkoper intern met de transporteur een afspraak hebben over hoe een dergelijk geval moet worden afgehandeld. Het Amtsgericht Bautzen (arrest van 10-05-2007 – 22 C 83/07 ) moest het volgende geval beoordelen: De klant weigerde het aannemen van het bestelde product. De pakketservice moest het pakket weer meenemen. De verkoper diende een klacht in en claimde de koopprijs. De rechtbank stelde hem in het ongelijk:
‘Nach § 355 Abs. 1 S. 2 BGB kann der Widerruf durch Rücksendung der Ware innerhalb von zwei Wochen erklärt werden; hierbei genügt gemäß § 355 Abs. 1 S. 2 2. Hs. BGB zur Fristwahrung die rechtzeitige Absendung der Sache. So liegen die Dinge hier. Durch die Annahmeverweigerung hat die Beklagte deutlich gemacht, dass sie am Vertrag nicht weiter festhalten will.’
]]>