Uit de praktijk: Lagere verzendkosten verdubbelen de omzet

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Delen

De klant

Onze klant Eelke Verschuur verkoopt met haar Duitse webwinkel Kommunikation-Unterstuetzen.de communicatie- en therapieproducten voor een brede doelgroep. Ook speelgoed voor gehandicapten en ouderen zijn onderdeel van het assortiment.

De webwinkel heeft een uitgebalanceerde marketingmix en haalt klanten binnen via zowel organische zoekresultaten als advertenties via AdWords, maar ook directe bezoekers en verwijzingen via andere websites maken deel uit van de mix.

Het probleem

Hoewel het aantal bezoekers in de laatste maanden steeds verder gegroeid is, kan de webwinkel het conversiepercentage maar niet verhogen. Integendeel, het lijkt alsof er steeds minder mensen een aankoop doen terwijl meer bezoekers bereikt worden.

Uit de statistieken blijkt dat de bezoekers wel interesse hebben in de aangeboden producten. Zij verblijven ca. 3-4 minuten op de website en bekijken gemiddeld 7+ pagina’s. Het aantal bezoekers dat de webwinkel weer direct verlaat, ligt onder de 50 %. Een normaal percentage gezien het grote aantal oriëntatiezoekers.

Het “probleem” ligt dus niet bij de bezoekers of bij de producten, die exact aansluiten op de zoekopdrachten waarmee de bezoekers naar de website komen. Het moet iets anders zijn wat de kijkers niet laat kopen. Als je de juiste doelgroep bereikt, het juiste assortiment hebt maar de verkopen niet plaatsvinden dan helpt het vaak om te kijken naar de punten die de Duitse consument belangrijk vindt en na te gaan of de webwinkel hierop aansluit.

De meest belangrijke punten zijn:

  • Bekend merk
  • De eerste indruk
  • Scherpe prijs
  • “Sortimentskönig”
  • Betrouwbare webshop
  • Eenvoudig bestelproces
  • Lage verzendkosten
  • Gratis retourneren
  • Op rekening betalen
  • Snelle levering
  De oplossing In het geval van Kommunikation-Unterstuetzen.de is ervoor gekozen om de verzendkosten te verlagen en zo meer verkopen te triggeren. De nieuwe verzendkosten werden en worden in de advertenties in Google benadrukt en zijn ook naar de fans op Facebook en Twitter gecommuniceerd. Met succes! Al na korte tijd stegen de transacties en is de omzet verdubbeld ten opzichte van de periode met hogere verzendkosten bij gelijk blijvende aantallen van bezoekers. Vaak kunnen kleine aanpassingen op de website het conversiepercentage verhogen. In dit geval kon de webshop een verschil maken door de verzendkosten te verlagen. Het kan ook zijn dat de webshop voor de bezoekers niet betrouwbaar genoeg is of dat betaalmethodes ontbreken die voor de Duitse klanten vanzelfsprekend zijn. Als specialist voor de Duitse e-commerce markt kijken wij ook graag naar uw website om conversieverhogende maatregelen te vinden. Voor advies kunt u altijd terecht via info@dexport.nl of telefonisch op 088 399 7678. Tevens staan wij u ook graag via Twitter en Facebook te woord.]]>

Wil jij ook de Duitse markt veroveren?
Neem vrijblijvend contact met ons op.

Redactie Dexport
Redactie Dexport

Mis niks over de Duitse markt! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief…