Trending

  • Binnen twee weken live met dexport Shop Launch Los geht's
  • Lokalisatie nodig? Regel je Duitse retouradres via Dexport Los geht's
  • Zes maanden gratis op Kaufland verkopen?Los geht's
  • Je groei versnellen op Amazon? Los geht's
  • Samenwerken met het beste Duitse marketingteam in Nederland? Los geht's
  • Je verkoop boosten met ons Duitse influencer netwerk? Los geht's

Kunststoffplattenonline.de ziet Duitsland als testland voor Europese expansie

Kunststoffplattenonline.de. Jonathan Opdam: “We willen groeien tot marktleider en hebben ook de ambitie om binnen Europa de grootste te worden.”

Maatwerk voor de klusser

De doelgroep van de webshop is de klusser, zowel particulier als zakelijk. Deze krijgt een op maat geproduceerd product geleverd. “Zocht de klusser bijvoorbeeld een klein stuk Trespa, die voor gevelbekleding wordt gebruikt, dan moest de klusser tot nu toe zelf naar een bouwmarkt gaan en hier vaak een grote plaat kopen. Als er maar een klein stuk nodig was, waren de kosten sowieso al erg hoog. En dan moest de klusser het zelf gaan vervoeren en zagen. In het geval van Trespa is hiervoor ook nog eens professioneel gereedschap nodig.” Een lange en onhandige weg. Bij Kunststoffplattenonline werkt het anders. De klant betaalt alleen voor het stukje plaat dat hij echt nodig heeft. Dit wordt voor hem op maat gezaagd én heeft hij ook nog eens snel in huis. ”Ook in Duitsland is het materiaal in ‘48 Stunden versandfertig’. In de regel is het binnen twee, drie dagen bezorgd.”

Internationale uitbreiding naar Duitsland

Al vrij snel na de start in Nederland werd gekozen voor internationale uitbreiding naar Duitsland. “Het is ons buurland en natuurlijk is het een hele grote markt. We hebben vooral als eerste voor Duitsland gekozen omdat het logistiek handig is. De Belgische markt bedienen we in principe al vanuit de Nederlandse shop. Uitbreiden naar Duitsland was dus de meest logische stap om te maken. Er ligt heel veel potentie en op basis van een keyword analyse hadden we dit al vrij snel in kaart.” “De concurrentie bleek in Duitsland een stuk steviger dan in Nederland, maar dit is niet het enige verschil tussen de twee markten. We hebben het idee dat we in Nederland qua online marketingkennis een beetje voorlopen en dat is wel een voordeel. Maar het echte verschil is dat je in Duitsland goed op de regels moet letten. Dat alles juridisch ook goed voor elkaar is, je alle afspraken goed nakomt. Verder heb je verschillen in hoe klanten betalen en hoe klanten aangesproken worden. Er zijn best wel wat cultuurverschillen.”

Contentmarketing via Dexport

Mede hierom schakelde kunststofplatenshop.nl voor de stap naar Duitsland Dexport in. “Om mee te denken in de online marketingstrategie en kritisch te kijken naar onze keywordanalyse, optimalisatie van de sitestructuur en met name de teksten.” Daarnaast werken vanuit Dexport een aantal specialisten, met name op het gebied van content marketing. Er zijn dankzij Dexport veel artikelen geschreven en verspreid over interessante websites, zoals do it yourself tips en handleidingen. “We zochten een partij die dat professioneel kon oppakken voor ons en een netwerk had in Duitsland. We konden snel schakelen en op de belangrijke punten de focus leggen, doordat we samenwerkten met mensen die de weg kennen in Duitsland.“ “Het is belangrijk de dingen direct goed en professioneel te regelen. Dat is een van de redenen waarom wij ook direct hebben gekozen om te schakelen met een professionele partner. Dat is het belangrijkste advies wat wij willen geven aan andere ondernemers. Ga niet proberen zelf het wiel opnieuw uit te vinden.” [caption id="attachment_13715" align="alignnone" width="789"]kunststoffplattenonline.de in de digitale media kunststoffplattenonline.de in de digitale media[/caption]

Duitsland als testland voor Europese expansie

“In Duitsland zitten we precies op schema. Het was even spannend of alles zou gaan lukken zoals we dit voor ogen hadden. In die zin zijn we precies gegroeid conform de verwachting.” In Duitsland wil Kunststoffplattenonline.de de grootste speler worden op het gebied van verkoop van kunststof plaatmateriaal via een webshop. “We willen groeien tot marktleider en hebben ook de ambitie om binnen Europa de grootste te worden.” Duitsland fungeert hierin als testland. “Hier hebben we een hele hoop van geleerd en die learnings nemen we natuurlijk mee bij het volgende land.”]]>