Interview met Andreas Giese, CEO van Dexport: over de groei van Nederlandse bedrijven op de Duitse markt-redirect

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Delen

“In Duitsland speel je op het niveau van de champions league” Dexport heeft zich sinds 2006 ontwikkeld tot een bekende speler op het gebied van Duitse online marketing op Nederlandse bodem! De Duitse e-commerce markt is volop in ontwikkeling. Hoe speelt Dexport hier anno 2015 op in? Ik stelde Andreas Giese, oprichter en CEO van Dexport enkele vragen. Waarom is dit het moment om richtig Duitsland uit te breiden? Het e-commerceklimaat in Duitsland is vrij zonnig, de markt groeit dit jaar minimaal twee keer zo hard als de Nederlandse. Hiervan profiteren in eerste instantie de e-commerce giganten als Amazon en Zalando, het zijn echter ook de consumentenmerken en nichespelers die verantwoordelijk zijn voor de groei. Nederland mag zich best gelukkig prijzen met zo’n stabiele groeimarkt vlak naast de deur. Als je als merk mooie producten op de markt wilt brengen, dan kun je met Google, Amazon en Facebook het grootste deel van de Duitse consumenten bereiken. Wat zijn de voordelen en eventuele nadelen? Steeds meer Duitsers besteden hun vrije tijd aan het oriënteren en kopen via (mobile) internet. Dat gegeven gecombineerd met een toename van targetingmogelijkheden via de grote online marketingkanalen zoals bijvoobreeld Facebook en Google biedt Nederlandse retailers en bekende brands steeds meer mogelijkheden om specifieke doelgroepen in Duitsland te bereiken. Doordat echter ook steeds meer internationale en Duitse bedrijven hun budget voor online marketing in Duitsland vergroten, groeien ook de kosten per click, like en order. Dat maakt het veroveren van de Duitse e-commerce markt complexer dan ooit te voren. Hiervoor heb je specialisten nodig die op het gebied van kennis en kunde binnen de markt voorop lopen. Hoe dien je je marketingcampagne in te richten? Allereerst is het de vraag of je van plan bent om een nieuw merk in de markt te zetten of dat je als retailer op een bestaande vraag wilt inspelen. Bij een nieuw merk is het van belang om bekendheid te creëren. Social media met word of mouth reclame is dan een veel gebruikte strategie. In Duitsland zijn per segment portals te vinden die al een enorm bereik hebben opgebouwd waarvan je als nieuw merk direct kunt profiteren. Zoekmachine marketing, affiliates en Amazon worden vervolgens door retailers en merken ingezet om daadwerkelijk de gewenste omzetgroei te realiseren. Dat laatste is de vervolgstap op de gecreëerde naamsbekendheid. Alles binnen de marketingmix moet optimaal op elkaar afgestemd worden. Het gaat om analyseren, testen en het rendabel maken van de marketingmix. Waar moet je op letten als je nog niet bent gestart in Duitsland? Als je in Duitsland wilt starten, dan is allereerst de vraag hoe je de organisatie voor de komende jaren gaat inrichten. De vraag is of je vanuit Nederland met een Duits postadres en telefoonnummer de markt gaat bedienen of dat je direct voor een Duitse GmbH met eventuele vestiging en Duits personeel in Duitslandt kiest. De keuze wordt vooral door de groeiambitie bepaald en de behoefte om wel of niet de centraliseren. In het eerste scenario kiest het bedrijf vaak voor een gefaseerde groei, waarbij in beginsel veel wordt uitbesteed. Afhankelijk van de omzet wordt de organisatie jaarlijks opgeschaald. In de praktijk zien we vaak een groei waarbij er per 600.000 euro omzet een nieuwe Duitse FTE wordt aangenomen. In eerste instantie wordt hiermee de Duitse klantenservice goed ingeregeld. De meeste opdrachtgevers geven er de voorkeur aan om Duitse medewerkers in het Nederlandse kantoor te stationeren. De basis is natuurlijk een correct vertaalde webshop die juridisch op orde is en via enkele kanalen in de markt wordt gezet. In Duitsland moet je altijd zorgen dat je aan de fiscale en juridische regels voldoet, anders heb je snel een boete te pakken of zogenaamde “Abmahnung” te pakken. Daarom hebben we er vanaf het begin voor gekozen om met een Duitse advocaat die Nederlands spreekt te werken. Hij ondersteunt de startende bedrijven bij het oprichten van een GmbH, het opstellen van de algemene voorwaarden, Impressum en privacyverklaring (allen volgens de richtlijnen van het Duits consumentenrecht). Als de basis staat dan kunnen de Duitse marketeers aan de slag met het veroveren van de Duitse markt! Waarom kiezen bedrijven voor Dexport? Dexport fungeert als het verlengstuk van internationale brands en e-tailers met een totale focus op het doorvertalen van internationale groeistrategieën specifiek naar de Duitse online markt. Onze dienstverlening is gebaseerd op jarenlange ervaring met snelgroeiende bedrijven en bekende merken. Er wordt binnen ons bedrijf volop geïnvesteerd in kennis en software om bedrijven te helpen met hun Duitse groeiplannen. We beschikken in Bunnik over een compleet e-marketingteam dat bestaat uit diverse Duitse specialisten. Een effectieve samenwerking van de specialisten zorgt voor het beste resultaat. De SEO specialist zorgt ervoor dat de juiste zoekwoorden binnen de content worden geplaatste en de contentmanager zorgt ervoor dat de content zo leuk is dat deze zo vaak mogelijk geshared wordt binnen de social media. De performance marketeer bewaakt de ROI van de Google AdWords campagnes, Amazon en affiliates. In Duitsland speel je op het niveau van champions league en daarom kunnen deze werkzaamheden er niet even bij worden gedaan door een Nederlandse medewerker, zelfs niet als deze veel weet van online marketing. Goed opgeleide Duitse marketeers met top tools specifiek voor de Duitse markt zijn onontbeerlijk. We hebben een kweekvijver gecreëerd waarin zich Duitse marketeers met kennis en kunde “Wohlfühlen” en kunnen groeien. Hier ben ik heel trots op!]]>

Wil jij ook de Duitse markt veroveren?
Neem vrijblijvend contact met ons op.

Redactie Dexport
Redactie Dexport

Mis niks over de Duitse markt! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief…