Trending

  • Binnen twee weken live met dexport Shop Launch Los geht's
  • Lokalisatie nodig? Regel je Duitse retouradres via Dexport Los geht's
  • Zes maanden gratis op Kaufland verkopen?Los geht's
  • Je groei versnellen op Amazon? Los geht's
  • Samenwerken met het beste Duitse marketingteam in Nederland? Los geht's
  • Je verkoop boosten met ons Duitse influencer netwerk? Los geht's

Houd uw klanten tevreden op Amazon…

blogartikel zouden wij ingaan op Account Health. Dit is een belangrijk onderdeel binnen Amazon. Wij kunnen het niet vaak genoeg herhalen, klantentevredenheid staat hoog in het vaandel en daarom heeft Amazon de volgende punten in het leven geroepen:

  • Account Health
  • Seller Rating
Deze twee punten kunnen worden gemeten door Amazon, omdat u dit binnen het Amazon platform dient af te handelen. In onze volgende blogartikel zullen wij ingaan op Seller rating.

Account Health

U dient uw Account Health op orde te hebben, niet alleen om de klantentevredenheid hoog te houden, maar ook omdat u anders het risico loopt dat uw account wordt opgeschort. De Account Health bestaat uit:
  • Order Defect Rate (ODR)
  • Cancellation Rate
  • Late Dispatch Rate
  • Policy Violations
  • Contact Response Time (CRT)
Voor elk van deze onderdelen heeft Amazon een minimum score/percentage bepaalt waar uw account aan dient te houden.

Order Defect Rate (ODR) dient lager te zijn dan 1%

De Order Defect Rate is het percentage dat negatief wordt beoordeeld tijdens de orderafhandeling. De ODR bestaat uit de volgende onderdelen:
  • Negative Feedback Rate; negatieve feedback van de koper tijdens het aankoopproces
  • Filed A-to-Z Claim Rate; het product dient in de juiste conditie en op tijd afgeleverd te zijn bij de klant en vriendelijke klantenservice is een van de belangrijkste voorwaarden van het A-to-Z Guarantee waar het account aan dient te houden.
  • Service Chargeback Rate; de koper kan de creditcard betaling bij de bank terugdraaien. De enige geldige reden hiervoor is dat de kaarthouder deze aankoop niet heeft gedaan. Consumenten kunnen deze regeling echter ook gebruiken in situaties waarin de leverancier niet of niet helemaal aan zijn verplichtingen heeft voldaan.
Van deze 3 punten wordt het gemiddelde genomen wat niet hoger mag zijn als 1% zijn. Oftewel u mag maximaal 1 van de 100 orders onvoldoende afhandelen.

Cancellation Rate dient lager te zijn dan 2,5%

De Cancellation Rate is het percentage orders dat wordt geannuleerd voordat de bestelling wordt bezorgd. In de meeste gevallen heeft de verkoper de voorraad niet goed gecommuniceerd op Amazon, waardoor men het niet op tijd kan afleveren bij de klant en deze dient te annuleren.

Late Dispatch Rate dient lager te zijn dan 4%

De Late Dispatch Rate is het percentage orders dat 3 of meer dagen te laat wordt bezorgd. Zorg ervoor dat u aan de door u vastgestelde periode kunt waarmaken.

Policy Violations

Binnen uw account op de “Performance Notifcations” pagina kunt u belangrijke berichten ontvangen van het Performance team van Amazon. Dit kunnen waarschuwingen zijn, schendingen van het beleid of aankondigingen van accountopschorting. U dient deze berichten zo spoedig mogelijk te lezen en indien van toepassing zo spoedig mogelijk actie ondernemen.

Contact Response Time (CRT) dient onder de 24 uur te zijn

Streef er naar om binnen 24 uur te reageren op vragen van een (potentiële) kopers. Amazon heeft vastgesteld dat meer dan 90% van de vragen binnen 24 uur beantwoord dient te worden. Hopelijk heeft u nu een beter beeld wat bij het verkopen op Amazon bij komt kijken. Heeft u nu al het idee dat u niet aan deze voorwaarden kunt voldoen? Dan hebben wij hieronder nog een paar tips:
  1. Koppel uw voorraad direct met Amazon om de Cancellation Rate & Late Dispatch Rate laag te houden
  2. Schakel een partij in dat de klantenservice en de orders voor u kunt afhandelen om goed te scoren bij de ODR en CRT.
  3. Voorzie uw content op Amazon van goede productafbeeldingen, -omschrijvingen wat daadwerkelijk zoveel mogelijk overeenkomt met de producten dat u verkoopt. U voorkomt hiermee retouren en ontevreden klanten die wellicht verkeerde verwachtingen hebben van het product.
]]>