Trending

  • Binnen twee weken live met dexport Shop Launch Los geht's
  • Lokalisatie nodig? Regel je Duitse retouradres via Dexport Los geht's
  • Zes maanden gratis op Kaufland verkopen?Los geht's
  • Je groei versnellen op Amazon? Los geht's
  • Samenwerken met het beste Duitse marketingteam in Nederland? Los geht's
  • Je verkoop boosten met ons Duitse influencer netwerk? Los geht's

DHL: direct mail als efficiënt marketinginstrument

maarten kleinMaarten Overweg is productmanager bij DHL Global Mail. U bent een online aanbieder en u wilt de Duitse markt veroveren? Dan is het vinden en aanspreken van uw doelgroep van doorslaggevend belang. Met uw boodschap wilt u namelijk nieuwe klanten bereiken en een dialoog aangaan met uw bestaande klanten. Een afgewogen mediamix Als het gaat om het bereiken van consumenten in Duitsland mag naast een online campagne het belang van een directmailcampagne niet worden onderschat. Zo raadpleegt maar liefst 68% van de internetshoppers in Duitsland eerst een reclamefolder of brochure om informatie in te winnen voordat hij een product of dienst koopt (bron: Bundesverband des Deutschen Einzelhandels 2010). De kracht van ‘papier’ is in Duitsland dan ook nog steeds onverminderd groot. Direct mail biedt de mogelijkheid om nieuwe klanten te bereiken, een band op te bouwen met uw bestaande klanten (dialoogmarketing) of meer bezoekers naar uw website te trekken. Direct mail is dan ook bij veel succesvolle marketingcampagnes een vast onderdeel van de mediamix. Direct mail wekt vertrouwen bij de Duitse consument. En vertrouwen is nu juist het sleutelwoord wanneer u succesvol wilt zijn in Duitsland, zeker als online aanbieder. Nieuwe klanten aanspreken via direct mail Met meer dan 80 miljoen inwoners biedt Duitsland ontzettend veel kansen om nieuwe klanten te bereiken.  Maar uiteraard rijzen er ook meteen vragen als: ‘Kan ik in Duitsland mijn doelgroep eenvoudig vinden?’ en ‘Waar in Duitsland wonen die consumenten nu precies?’ Wat goed is om te weten is dat er in Duitsland zeer veel onderzoek wordt gedaan naar consumenten en hun levensstijl. Heel bekend is bijvoorbeeld de Typologie der Wünsche, een representatief markt-mediaonderzoek dat ingaat op levensstijlen, behoeften en wensen. Deze kennis over de Duitse consument is uiteraard ontzettend interessant. Zeker ook als u weet dat het mogelijk is om een combinatie te maken met adresgegevens en de informatie uit de Typologie der Wünsche. Deze combinatie maakt het mogelijk om direct mail heel gericht in te zetten en juist te versturen naar die Duitse consument die interessant voor u is. Koester uw bestaande klanten: ga een dialoog aan via direct mail Een klant die bij u terug blijft komen, is goud waard. En door een dialoog op te bouwen met uw klant zorgt u ervoor dat u niet uit beeld verdwijnt en opgaat in de massa van aanbiedingen die de Duitse consument dagelijks tegenkomt. Een succesvolle dialoog begint met het effectief communiceren met uw bestaande klanten. Via direct mail kunt u uw klanten op de hoogte houden van nieuwe aanbiedingen of een speciale campagne bij hen onder de aandacht brengen. Belangrijk hierbij is dan wel dat u uw boodschap naar de juiste persoon verstuurt. Uw adressenbestand dient dan ook up-to-date te zijn én te blijven. De praktijk leert dat adresbestanden na verloop van tijd verouderen. In Duitsland wijzigen er door verhuizen, samenwonen en trouwen dagelijks 10.000 adressen. Daarmee staat de noodzaak van een regelmatige controle van uw adressenbestand buiten kijf. De mogelijkheden op het gebied van direct mail en dialoogmarketing zijn bijna grenzeloos. En het feit dat de Duitse consument uitstekend te bereiken is via direct mail maakt dat de ‘ouderwetse  reclamefolder’ nog steeds zijn nut bewijst.]]>