Etrias verovert met niche marketing de Duitse markt
Het Nederlandse bedrijf Etrias.nl opereert in Duitsland onder de naam Etrias.de. De webshop levert producten in verschillende niches. Van damesschoenen in grote maten tot trendy birckenstocks en sneeuwkettingen. Hierbij is 65% van de Duitse consumenten vrouw en 35% man. Het bedrijf heeft veel aandacht besteed aan marktonderzoek, geoptimaliseerde teksten die worden geschreven door native speakers, influencer marketing en gericht adverteren met een niche assortiment via de outlet op Amazon. Deze strategie, niche marketing in de Duitse markt, heeft volgens mede-eigenaar Stan Verhoeven direct effect gehad: “Zo wisten influencers Etrias.de van meets af aan te vinden en kreeg ons bedrijf hierdoor free publicity met een aanzienlijke omzet boost.”
Waarom bent u met Etrias naar Duitsland gegaan?
“Dat had alles te maken met het succes van Etrias.nl in Nederland, waarbij Etrias lifestyle stores bestaat uit specialistische webwinkels en één fysieke lifestyle store. De formule waarbij een ruim assortiment in het hogere segment, van slaapkamer tot en met outdoor artikelen en schoenen wordt aangeboden sloeg goed aan. Uitbreiding naar de Duitse markt leek ons logisch.”
Stan Verhoeven vertelt enthousiast verder: “We zitten met Etrias in het zuiden van Nederland en wanneer je pakketten naar Groningen kunt versturen, dan ligt Duitsland in veel gevallen zelfs dichterbij. Wat ons hierbij enorm heeft geholpen is om de niche te zoeken binnen de Duitse markt. We waren immers een nieuwkomer in Duitsland. En we wilden niet lijken op ieder ander bedrijf. Alles dat al bestaat wordt immers al door de concurrent gemaakt en aangeboden. Uiteindelijk wil je de concurrentie natuurlijk het hoofd bieden. In ons geval kon dit met niche marketing binnen de Duitse markt.”
Wat is het mooiste moment voor Etrias.de?
“Hoe simpel het ook klinkt wij bieden met niche producten, zoals damesschoenen en laarzen van bekende merken in het hoog segment, precies aan wat de Duitse klant wil. Het is mooi wanneer je als bedrijf de juiste marketing-insteek hebt gevonden. Dit betekent dat we bij elke stap de behoefte van de klant in ons achterhoofd houden. Het houdt ook in dat je soms producten moet schrappen.”
“Toen de keuze eenmaal was gemaakt, kwamen we in contact met influencer @Leoniemaraaa die via instagram een paar birckenstocks onder de aandacht bracht. In de week na het verschijnen van de instagram posting werden 3 keer zoveel het model birkenstock van de foto verkocht. Normaal gesproken verkochten we in die tijd 4 paar per week en daarna 12 paar week. Deze stijging heeft zich met 20% doorgezet in de totale verkoop van Birckenstocks op Etrias.de. De spontane benadering van @Leoniemaraaa was voor ons bedrijf een mooie opsteker! Er liggen dan ook plannen om in de toekomst te kijken hoe wij influencer marketing nog effectiever kunnen insteken.”
Stan vertelt met het nodige realisme verder: “We hebben een short list gemaakt met marketing wensen én een lange termijn planning om naast hoogwaardige schoenen, producten voor onderweg en outdoor producten ook het living assortiment in een grotere oplage naar de Duitse markt te brengen. Hierbij zoeken we nog naar de juiste partner op het gebied van logistiek. Een heel bed of een mooie kast vergt een andere logistieke aanpak, dan het versturen van bijvoorbeeld schoenen.”
Wat is er lastig binnen de Duitse markt?
“Wij hadden goed voor ogen waar onze marktkansen lagen en liggen. Door goed vooronderzoek te doen naar het zoekvolume van de Duitse klant heb je al een enorme voorsprong. Het meest lastige is om de juiste native vertaler te vinden en de klantenservice die de Duitse klant begrijpt en weet aan te spreken. Wanneer je bijvoorbeeld één spelfout op de webshop hebt staan of de klanten van onjuiste informatie voorziet, dan ga je als bedrijf in de Duitse markt simpelweg onderuit.
Verder werden wij met Etrias.de geconfronteerd met de opkomst van Amazon. Om deze grote marktplaats kom je in Duitsland niet heen. Ook hierin hebben we een duidelijke keuze gemaakt door vooral gebruik te maken van de Amazon outlet. Zo bieden we op Amazon ook weer een exclusief aanbod met de laatste musthaves van Etrias.de. Bij Etrias zoeken we altijd naar de juiste marketingmix en we luisteren naar feedback van onze klanten. Hier passen we ons assortiment steeds opnieuw op aan. Zo is de Duitse klant erg gesteld op alles in en rondom de keukentafel. De producten moet dan wél van goede kwaliteit zijn. Het merk Fissler is bijvoorbeeld een hardloper binnen de Duitse markt.”
Stan vertelt verder, “Wij denken binnen Etrias in mogelijkheden en niet zozeer in onmogelijkheden. Natuurlijk loopt een plan soms anders dan gedacht. Hier haken wij altijd direct op in. Het hoge retourpercentage van de Duitse consument, 50% ten opzichte van 30% Nederlandse consumenten, moesten we aan wennen. Aan de andere kant koopt de Duitse consument in één bestelling veel meer in tegenstelling tot de Nederlandse klant; die meestal één artikel bestelt en wanneer het niet goed is dan krijgen wij het retour. ”
Welk advies zou je Nederlandse ondernemers in Duitsland willen geven?
“Bouw een gezonde marketingmix op en begin met een analyse. Zo kwamen wij er vrij snel achter dat niche marketing voor Etrias.de de weg naar de Duitse markt zou zijn. Daarna kun je teksten door native speakers laten optimaliseren, de klantenservice door natives laten afhandelen, de juiste logistieke keuzes maken en zo blijft er tegelijkertijd ruimte over om te kijken of aanvullende marketing werkt. In ons geval influencer marketing en op termijn het uitbreiden van ons assortiment. Zoek verder voor juridische zaken naar de juiste partner. Zo voorkom je Abmahnungen en weet je zeker dat jouw Duitse onderneming aan alle voorwaarden voldoet.”]]>
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Cookie
Duration
Description
bcookie
2 years
This cookie is set by linkedIn. The purpose of the cookie is to enable LinkedIn functionalities on the page.
lang
session
This cookie is used to store the language preferences of a user to serve up content in that stored language the next time user visit the website.
lidc
1 day
This cookie is set by LinkedIn and used for routing.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gid
1 day
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
_uetsid
1 day
This cookies are used to collect analytical information about how visitors use the website. This information is used to compile report and improve site.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to deliver advertisement when they are on Facebook or a digital platform powered by Facebook advertising after visiting this website.
bscookie
2 years
This cookie is a browser ID cookie set by Linked share Buttons and ad tags.
fr
3 months
The cookie is set by Facebook to show relevant advertisments to the users and measure and improve the advertisements. The cookie also tracks the behavior of the user across the web on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
MUID
1 year 24 days
Used by Microsoft as a unique identifier. The cookie is set by embedded Microsoft scripts. The purpose of this cookie is to synchronize the ID across many different Microsoft domains to enable user tracking.
NID
6 months
This cookie is used to a profile based on user's interest and display personalized ads to the users.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.