Een werkende SEO strategie in Duitsland: wat wilt u precies bereiken?
U wilt in Duitsland via een webshop of website uw producten aanbieden. Online marketeers besteden daarom veel tijd aan het verbeteren van de vindbaarheid van de website of webshop. Maar vindbaarheid is natuurlijk niet alles. De zoekwoorden in het Duits behoren sowieso SEO proof te zijn. Echter, bij een werkende SEO strategie wilt u er ook voor zorgen dat de bezoekers van uw webshop tot koop worden aangezet en dus uw klanten worden. Â Enige zaken waar u op kunt letten staan in dit artikel.
Hoe weet u dat de conversie van uw webshop/site goed is?
Het belangrijkste kengetal is de conversieratio, die voor e-commerce sites, gemiddeld tussen de twee en drie procent ligt. Dat betekent dat twee tot drie procent van alle bezoekers een product bij uw webshop koopt. Wanneer de conversieratio onder de twee procent ligt, moet u sowieso in actie komen. Een lage conversieratio kan te maken hebben met de bezoekers die naar uw webshop/website komen. Bijvoorbeeld wanneer uw webshop/website goed worden gevonden op zoekwoorden die niet relevant zijn voor uw shop. Als de inhoud niet volledig of onbegrijpelijk is of wanneer het bestelproces niet duidelijk is, zal de conversieratio ook lager liggen.
Met de onderstaande tips kunt u vandaag nog aan de slag met de vindbaarheid in zoekmachines om uw bedrijf binnen de Duitse markt te optimaliseren. Mocht u na het lezen van deze blog nog vragen hebben, dan helpt ons Duitse marketingteam u graag om de juiste vertaalslag naar de Duitse markt te maken.
#1 Content redactie in het Duits
Bekijk de teksten eens kritisch en nog belangrijker laat uw teksten door een Duitstalige SEO-specialist schrijven. Zij kennen de wegen en de juiste opbouw van zoekwoorden. Speel bijvoorbeeld in op de vraag waardoor bezoekers online naar uw producten en diensten op zoek zijn. Een Duitstalige specialist kan hiervoor de vertaalslag maken en dit is essentieel voor de verkoop van uw producten, maar ook uitermate belangrijk om de aandacht van bezoekers vast te houden. Lezers haken namelijk sneller af wanneer zij online niet direct iets van hun gading kunnen vinden. En zo krijgt u te maken met een hoge bounce-percentage.
“Ich kam, Ich SEO, Ich siegte”
U laat de teksten schrijven voor uw doelgroep. Het is hiervoor niet nodig om uw website of webshop te doorzeven met zoektermen. Ga voor leesbare teksten en sluit een alinea op een ludieke manier af met een paar kernwoorden. Google geeft voorkeur aan goed geschreven en relevante content. En laten we eerlijk zijn, dat geven wij (de consument, lezer) zelf ook.
#2 Titels en beschrijvingen optimaliseren
De titel van een pagina geeft aan wat de bezoeker op de pagina kan verwachten. De titel is het eerste dat een gebruiker van een zoekmachine ziet zodra de website in de zoekresultaten wordt weergegeven. Wellicht een inkopper, maar het is slim om voor de Duitse markt uw page-titels door een specialist te laten schrijven. Zij kennen de opbouw van de juiste woorden en als ondernemer bespaart u zo een heleboel tijd om zelf aan de slag te gaan met de vindbaarheid van uw bedrijf. Naast de paginatitel is het belangrijk om ook de meta-description te optimaliseren. Dit is de korte beschrijving aan de achterzijde van uw website. Door dit te optimaliseren zorgt u ervoor dat bezoekers op uw website of webshop klikken in plaats op die van de concurrent. U kunt Google Search Console gebruiken om te bekijken of de aanpassingen in de titel en beschrijving een positief effect hebben op het CTR (click through rate) percentage. Of u kunt een analyse uitbesteden, zodat u zeker weet dat u met relevante cijfers de Duitse markt verovert.
#3 Het oog wil ook wat aandacht, Duitse uitstraling
Bij het eerste advies van dit artikel hebben we het gehad over het optimaliseren van content. Hoe zit dat eigenlijk met afbeeldingen? Het optimaliseren van afbeeldingen kan door middel van een ALT-tag. De afbeeldingen worden bij specifieke zoektermen getoond in Google Afbeeldingen. Verder is het essentieel om uw bedrijfsuitingen een Duitse uitstraling te geven. Hierbij kunt u denken aan keurmerken, afbeeldingen van betaalmethoden en nog veel meer. In het artikel ‘Hoe realiseer je een Duitse uitstraling’ geef wij u alvast een aantal adviezen cadeau. Doe er uw voordeel mee.
#4 Zorg voor een duidelijke url structuur
Een nette en geoptimaliseerde URL-structuur, de navigatie, draagt ook bij aan betere vindbaarheid. Een goede URL bevat het onderwerp van de pagina. Verder is het handig om te weten dat u vooral kiest voor unieke URL zoektermen. Mocht u, of een gespecialiseerd Duits bureau, eenmaal bezig zijn met de optimalisatie; neem dan ook eens het aantal pagina’s waarop u online te vinden bent onder de loep. Een ander voordeel van een goede URL is dat bezoekers die de pagina eerder hebben bezocht, deze later makkelijk terugvinden.
#5 Externe links, linkbuilding Duitsland
Bij externe links komen de verwijzingen vanaf andere websites. Het verkrijgen van relevante verwijzingen naar pagina’s op de website zorgen voor een hogere autoriteit. Het verkrijgen van externe links wordt ook wel link-building genoemd. Ga hierbij vooral voor kwaliteit, want een link op een niet veel gelezen website zal weinig toevoegen aan uw vindbaarheid. Onze marketing experts kennen de wegen binnen Duitsland en kunnen gericht advies geven over linkbuilding binnen de Duitse markt.
]]>
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Cookie
Duration
Description
bcookie
2 years
This cookie is set by linkedIn. The purpose of the cookie is to enable LinkedIn functionalities on the page.
lang
session
This cookie is used to store the language preferences of a user to serve up content in that stored language the next time user visit the website.
lidc
1 day
This cookie is set by LinkedIn and used for routing.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gid
1 day
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
_uetsid
1 day
This cookies are used to collect analytical information about how visitors use the website. This information is used to compile report and improve site.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to deliver advertisement when they are on Facebook or a digital platform powered by Facebook advertising after visiting this website.
bscookie
2 years
This cookie is a browser ID cookie set by Linked share Buttons and ad tags.
fr
3 months
The cookie is set by Facebook to show relevant advertisments to the users and measure and improve the advertisements. The cookie also tracks the behavior of the user across the web on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
MUID
1 year 24 days
Used by Microsoft as a unique identifier. The cookie is set by embedded Microsoft scripts. The purpose of this cookie is to synchronize the ID across many different Microsoft domains to enable user tracking.
NID
6 months
This cookie is used to a profile based on user's interest and display personalized ads to the users.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.