E-fashion business in Duitsland

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Delen

Fashion (kleding, textiel en schoenen) is qua omzet de sterkste e-commercebranche in Duitsland en biedt nog steeds interessante groeimogelijkheden. Er zijn diverse trends, zoals ‘virtual dressing’ en ‘online shopping musikvideos’, die de koopbereidheid positief beïnvloeden. Naast prijs en kwaliteit speelt bij Duitsers een duurzame productie steeds vaker een bepalende rol om wel of niet tot aankoop over te gaan. In het eerste kwartaal 2012 heeft de branche 3,2 miljard euro opgeleverd, een groei van 10% in vergelijking met dezelfde periode in 2011. (Bron: BVH/iBusiness) Volgens de AGOF-studie (Arbeitsgemeinschaft Online Forschung) van dezelfde periode is 71,6 % van alle internetgebruikers in Duitsland geïnteresseerd in mode en schoenen. Dit cijfer komt overeen met 35,89 miljoen gebruikers. Hiervan is 80% tussen 14-49 jaar. Meer dan een op de twee internetgebruikers gebruikt het internet om informatie over mode en schoenen te verzamelen. De ‘digital natives’ (voornamelijk gebruikers in de leeftijd 14-29) zijn dus intensief op zoek naar tips en trends rondom mode op het internet. Deze doelgroep is via alle marketingkanalen het makkelijkst via het internet te bereiken, omdat ze met het technische tijdvak zijn opgegroeid. Deze doelgroep kan een recipiënten- en multiplicatorenfunctie vervullen als ‘opinion leaders’ binnen de vriendenkring, vooral omdat deze groep relatief openstaat voor reclame-uitingen. Dat is interessant voor elke socialmediamarketeer! Online shopping Volgens de AGOF koopt meer dan 40% van alle internetgebruikers  – 20,22 miljoen – mode en schoenen online. De drie belangrijkste koopcriteria voor fashionartikelen zijn volgens het Duitse onderzoekbureau YuGov kwaliteit, prijs en visuele beleving. Twee derde van de kopers maakt zijn koopbeslissing gebaseerd op deze drie criteria. Verder worden merk/producent, milieuvriendelijke materialen, goed voor het milieu en duurzame productie als belangrijk ervaren. Om de klanten nog beter van dienst te kunnen zijn in een online kledingwinkel wordt ‘virtual dressing’ belangrijk. Het lichaam wordt daarbij via een webcam gemeten en de kleren worden gebaseerd op deze data virtueel aangepast. Met de verspreiding van 3D-webcams kan deze trend verspreid worden. Verder zijn online shopping musikvideos een trend, zoals http://ryanseacrest.com/2012/04/04/watch-the-first-ever-interactive-shopping-music-video-video/. Demografische kenmerken van online fashionkopers Meer dan 50% van de online shoppers zijn vrouwen van 14-49 jaar. Daarbij hebben de ‘digital natives’ in de leeftijdscategorie 14-29 een groot aandeel. Een derde van de vrouwelijke doelgroep van 14-49 heeft maandelijks een inkomen van meer dan 3000 euro (netto) en is daarmee bijzonder koopkrachtig en attractief voor online handelaren. Er is nog veel potentieel en een ideale marketingmix is noodzakelijk om de verschillenden doelgroepen te kunnen bereiken. AGOF (2012), Branchenbericht Mode GfK (2012), Hamburg@work e.V. (2010), Trendbook e-commerce i-business (2012), E-Commerce wächst im ersten Quartal 2012 um zehn Prozent]]>

Wil jij ook de Duitse markt veroveren?
Neem vrijblijvend contact met ons op.

Redactie Dexport
Redactie Dexport

Mis niks over de Duitse markt! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief…