Bezoek het CrossBorder Event op 13 september : Bestel tickets met €100 korting. Gebruik kortingscode: Dexport2022  Naar de website

E-Commerce Oostenrijk kiest top 10 favoriete webshops

Delen

Een webshop gericht op Duitse klanten bereikt vaak ook online shoppers uit Oostenrijk. Hoewel de twee landen de taal Duits als gemeenschappelijke noemer hebben, zijn er een aantal verschillen die de Duitse en Oostenrijkse shopper van elkaar onderscheiden. Het verschil tussen de beide Duitstalige consumenten uit zich in de populariteit van de webshops.

Recente onderzoeken brengen de meest populaire webshops in Oostenrijk in kaart. Deze verschillen nogal van de top 10 in Duitsland. Maar één enkele webshop bemachtigt in beide landen de top 10. Het familiebedrijf Deichmann (in Nederland bekend onder de naam Van Haren) weet zijn schoenen en accessoires zowel in Duitsland als ook in Oostenrijk op de juiste manier aan zijn klanten te presenteren.

Drogisterij- en cosmeticashops doen het bijzonder goed 

Vooral de drogisterij- en cosmeticashops zijn erg populair bij de Oostenrijkse shopper. Maar liefst drie cross-channelbedrijven uit deze branche haalden de top 10: BIPA, Marionnaud en de Duitse drogisterij dm-drogerie markt. De drie shops scoorden allemaal hoog op de onderzochte succesfactoren: webdesign, usability, kosten/baten, assortiment, service, betaal- en checkout-proces als ook op verzending en levering. Met name de klantvriendelijkheid en de goede service worden gewaardeerd. Vooral BIPA-klanten zijn heel tevreden met de aangeboden service. 91% van de respondenten is tevreden met de uitgebreide serviceomgeving van de shop. Marionnaud overtuigt 88% van haar klanten met een goed advies tijdens het online shoppen.

In het algemeen zijn de consumenten in Oostenrijk veeleisend. In vergelijking met Duitsland hebben Oostenrijkse e-shoppers in de laatste jaren zelfs nog hogere eisen aan een webwinkel gesteld dan online shoppers in het buurland. Opvallend is dat in alle categorieën het onderwerp transparantie een sterke invloed heeft. Bij de betaling hebben wij het dan over het aangeven van alle bijkomende kosten; bij de levering gaat het om verzendopties, leveringsduur en ook de mogelijkheid om het pakket te traceren. Bij de productomschrijvingen zorgen uitgebreide en informatieve teksten voor meer vertrouwen. De meest gewaardeerde en belangrijkste factor bij transparantie is voor de consumenten ‘het veilige gebruik van mijn data’. 

 

Wil jij weten waar jouw groeikansen liggen?
Neem vrijblijvend contact met ons op.

Redactie Dexport
Redactie Dexport

Mis niks over de Duitse markt! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief…