Duitsland: reviews zijn cruciaal

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Delen

User generated content bepaalt steeds vaker keuzes van de meest kritische koper van Europa.

Bijna een op de drie Duitse internetters zoekt naar reviews voordat diegene een product koopt! Dit blijkt uit een studie van GMI Research in opdracht van Reevoo. Bij een derde van de Duitsers wordt de aankoopbeslissing bepaald door de mening van anderen. Alles draait om user generated content. Deze ‘sociale’ informatiebron wordt eerder vertrouwd dan advertenties, verkopers en andere media. Voor de aankoop kijkt 90% van de online kopers naar de beoordelingen van consumenten die al ervaring hebben met het product.
In vergelijking met andere Europeanen zijn de Duitsers koploper in het online vergelijken en het lezen van reviews. 55% van de internetters koopt eerder op webshops die reviews tonen. Maar ook ten aanzien van reviews zelf is men terughoudend: zijn deze wel betrouwbaar? 44% van de Duitse online kopers gaat ervan uit dat de positieve recensies zijn ingekocht. Het meest gelooft men in recensies van derde partijen, zoals bijvoorbeeld van de onafhankelijke bedrijven eKomi en Trusted Shops. Het gaat hierbij om de algemene beoordeling van de webshop. Naast het versterken van het vertrouwen in de webshop dragen de productbeoordelingen ook bij aan een betere vindbaarheid in Google. De relevantie van een productpagina in Google kan worden verbeterd door aanvullende reviews.
Reviews hebben de volgende vijf positieve gevolgen:
1. Search rankings worden verbeterd
Search rankings worden verbeterd doordat reviews als nieuwe content voor een webpagina worden gezien. Pagina’s met door bezoekers geschreven reviews waarin relevante keywords zijn opgenomen scoren hoger in Google.
2. Zoekresultaten zijn opvallender
Goed geïmplementeerde reviews leiden tot ‘eye-catching snippets’ en vallen daardoor beter op tussen de overige zoekresultaten.
3. Bezoekers blijven gemiddeld langer in de webshop
Recensies in webshops bieden bezoekers een meerwaarde. Zij zijn geïnteresseerd in de informatie van andere consumenten.
4. Herhalingsbezoeken nemen toe
Als meer bezoekers terugkomen, dan neemt de afhankelijkheid van nieuwe bezoeken vanuit de zoekmachines af. Daarmee bespaart u kosten per conversie.
5. Het vertrouwen bij klanten groeit
Klanten hebben meer en meer vertrouwen in een webshop als er meerdere positieve reviews van verschillende klanten over de producten te vinden zijn. Daardoor groeit het conversiepercentage van het zoekverkeer. Als webshops doen wat ze beloven, dan is dat meer dan positief en in Duitsland zelfs cruciaal.
Bronnen:
Ratschlag24.com, 2012, Ein Drittel aller Deutschen sucht nach Produktbewertungen im Netz
Reevoo, 2011, Insight-Studie: Social Commerce und der moderne Kaufprozess
Reevoo, 2011, Whitepaper: Social Content and SEO
Reevoo, 2012, Whitepaper: Social Commerce in 2012
]]>

Wil jij ook de Duitse markt veroveren?
Neem vrijblijvend contact met ons op.

Redactie Dexport
Redactie Dexport

Mis niks over de Duitse markt! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief…