Trending

  • Binnen twee weken live met dexport Shop Launch Los geht's
  • Lokalisatie nodig? Regel je Duitse retouradres via Dexport Los geht's
  • Zes maanden gratis op Kaufland verkopen?Los geht's
  • Je groei versnellen op Amazon? Los geht's
  • Samenwerken met het beste Duitse marketingteam in Nederland? Los geht's
  • Je verkoop boosten met ons Duitse influencer netwerk? Los geht's

Welke Duitse betaalmethoden worden gebruikt?

Voor succes in de Duitse markt is het essentieel om je website naadloos af te stemmen op de wensen en behoeften van Duitse consumenten. Een van de grootste struikelblokken voor deze consumenten is het ontbreken van hun favoriete betaaloptie. Na veel inspanning om de Duitse consument via marketing te bereiken, wil je niet dat ze in de laatste fase afhaken. Wat kan je doen om ervoor te zorgen dat ze daadwerkelijk hun aankoop voltooien? De recent gepubliceerde EHI-studie “Online-Payment 2023” geeft inzicht in de evolutie van betaalvoorkeuren in Duitsland.

Meer conversietips? Wij adviseren je graag over hoe je de Duitse webshop kunt optimaliseren.

PayPal is de favoriet bij online winkelen

De Duitse klant geeft de voorkeur aan betalen met PayPal wanneer ze online winkelen. In 2022 heeft PayPal voor het eerst de traditioneel populaire betaalmethode, het kopen op rekening (Kauf auf Rechnung), overtroffen in termen van omzetaandelen in e-commerce. In totaal werd 29,6% van de online aankopen in 2022 betaald met PayPal, een lichte stijging ten opzichte van de 28,2% in 2021.

Andere populaire betaalmethodes

Na PayPal komt de aankoop op rekening (Kauf auf Rechnung) op de tweede plaats met een marktaandeel van 23,8%, wat een daling betekent van 4,5 procentpunten ten opzichte van het vorige jaar. Het Lastschriftverfahren/Bankeinzug (automatische incasso) staat op de derde plaats met 20,9% en creditcards volgen op de vierde plaats met 12,1%. Het digitale betaalplatform Giropay, aangeboden door Duitse banken en spaarbanken, zag een aanzienlijke stijging van 0,4% naar 1,6% in het afgelopen jaar.

Opkomst “Buy Now Pay Later”

Een trending concept in de betaalindustrie is “Buy now, pay later” (BNPL). Dit biedt klanten de mogelijkheid om de directe afschrijving van hun rekening te vermijden, wat in feite neerkomt op het gebruik van een consumentenkrediet. Uit het onderzoek bleek dat meer dan drie kwart van de ondervraagde handelaren (76,9%) zo’n service in hun online winkel aanbiedt. De meest gebruikte BNPL-betalingsmethode was de aankoop op rekening (Kauf auf Rechnung) met 67%, gevolgd door PayPal met 43% en gespreide betaling/financiering (Ratenkauf/Finanzierung) met 24%.

Om de juiste afstemming voor je webshop te bereiken, is het essentieel om op de hoogte te blijven van deze trends en de voorkeuren van je doelgroep.

Wil je jouw webshop optimaal afstemmen op de Duitse markt? Neem dan contact met ons op!