Duitse online shoppers: duur, wel loyaal

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Delen

Duitse websiteoptimalisatie is belangrijk om afhakers te voorkomen. Daarnaast is er nog een andere, essentiële reden: de Duitse klant is duur om in te kopen, maar in het vervolg zeer loyaal, als alles naar wens verloopt. Volgens een onderzoek van Fittkau & Maaß begin 2010 gebruikt 98% van de internetgebruikers Google voor oriëntatie, maar om producten te kopen gaat 43% van de consumenten direct naar zijn lievelingsshops. Slechts 28% van de shoppers komt via een zoekmachine op de site. De rest komt via prijsvergelijkers, testsites, persberichten en overige. Dat betekent voor nieuwe webshops dat de kosten voor Google erg hoog kunnen zijn, aangezien mensen zich via de zoekmachine informeren, maar uiteindelijk niet kopen, omdat de shop nog niet bij de favoriete shops hoort.

Er zijn verschillende manieren om de hoge inkoopkosten van nieuwe klanten te verlagen. Een ervan is de waarde van de klant te verhogen, de klant dus te overtuigen om vaker te kopen. Het belangrijkste aspect hiervoor is klantenservice, zowel on-site als off-site. Bij on-site valt te denken aan laadtijden, usability van de site, informatie etc. Bij off-site gaat het voornamelijk om directe contactopname middels e-mail en telefoon. Alle contactpunten moeten op elkaar afgestemd worden, de sitecommunicatie moet terugkomen in het telefonisch beantwoorden van klantvragen, en vaak telefonisch gestelde vragen of klachten moeten weer opgenomen worden in de sitecommunicatie. Naast deze conctactpunten moet voor een goed resultaat ook de marketingcommunicatie afgestemd worden. Voor de afstemming van al deze kanalen zijn een duidelijke strategie en een doorlopende monitoring nodig. De Duitse consument stelt hogere eisen aan klantenservice en informatie dan de Nederlandse consument. Zelfs laaggeprijsde producten moeten hieraan voldoen. Voor vrijwel onbekende, Nederlandse shops is het erg belangrijk om naast de nodige marketingmaatregelen de statistieken constant te monitoren en alle bedrijfsprocessen (ook off-site, denk bv. aan callcenter) doorlopend te controleren en te verbeteren om de duur ingekochte klant op den duur winstgevend te maken.
Bron: W3B-Benutzer-Analyse, Frühjahr 2010 Interessante artikelen: Conversiepercentage in Duitsland Afhaakredenen consequent verwijderen]]>

Wil jij ook de Duitse markt veroveren?
Neem vrijblijvend contact met ons op.

Redactie Dexport
Redactie Dexport

Mis niks over de Duitse markt! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief…