Schakel Duitse handelsvertegenwoordigers in

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Delen

Johan Spijksma is exportadviseur van de DNHK (Nederlands-Duitse Handelskamer). Bent u van plan de Duitse markt te veroveren? Heeft u dan al eens nagedacht over het inschakelen van een Duitse handelsvertegenwoordiger? Voor Nederlandse ondernemingen die actief willen worden op de Duitse markt of bestaande zakelijke contacten verder willen uitbouwen, kan deze distributiemethode zeer interessant zijn. Ook leent deze methode zich perfect voor een combinatie met een professionele Duitse webshop. Gezien het feit dat Duitsland een groot, uitgestrekt land is met zestien deelstaten – met elk zijn eigen economische, culturele en juridische kenmerken – is het zo goed als onmogelijk om de markt, bijna negen maal zo groot als Nederland, vanuit één ‘Standort’ te veroveren. Het werken met lokale handelsvertegenwoordigers is hierdoor dan ook al in veel branches ingeburgerd. Het in zee gaan met handelsvertegenwoordigers is in veel situaties een prima methode om de markt te bewerken. Met name voor Nederlandse bedrijven die nog relatief aan het begin staan qua activiteiten in Duitsland en (nog) niet de financiële armslag hebben voor vaste Duitse medewerkers is deze marktbewerking zeer geschikt. Een handelsvertegenwoordiger is een zelfstandige die voor een of meerdere ondernemers werkzaamheden verricht. Veelal wordt op basis van een provisieovereenkomst met een Duitse handelsagent samengewerkt. Hij kan ook tussen zaken bemiddelen of zaken in naam van de ondernemer afhandelen. Bij een handelsvertegenwoordiging moet rekening worden gehouden met het afsluiten van een agentuurovereenkomst volgens de Duitse wetgeving. De handelsagent heeft in principe recht op provisie bij contacten die door zijn tussenkomst gerealiseerd zijn. Dus ook voor alle verdere zaken met deze klanten. Er bestaan geen grote verschillen tussen de Nederlandse en Duitse agentuurovereenkomst. Dit komt door het feit dat beide regelingen zijn aangepast aan een Europese richtlijn. Wel belangrijk om u te realiseren is dat de agent bij het beëindigen van de overeenkomst recht heeft op een klantenvergoeding gebaseerd op zijn gedane werkzaamheden. Met de juiste voorbereidingen en zakenpartner kunt ook u succesvol zakendoen in Duitsland.]]>

Wil jij ook de Duitse markt veroveren?
Neem vrijblijvend contact met ons op.

Redactie Dexport
Redactie Dexport

Mis niks over de Duitse markt! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief…