Trending

  • Binnen twee weken live met dexport Shop Launch Los geht's
  • Lokalisatie nodig? Regel je Duitse retouradres via Dexport Los geht's
  • Zes maanden gratis op Kaufland verkopen?Los geht's
  • Je groei versnellen op Amazon? Los geht's
  • Samenwerken met het beste Duitse marketingteam in Nederland? Los geht's
  • Je verkoop boosten met ons Duitse influencer netwerk? Los geht's

Content is King

Met contentmarketing kunt u zich onderscheiden van uw concurrenten en bent u in staat om uw eigen merk te positioneren in Duitsland. 93% van de Duitse online ondernemingen geeft aan het komende jaar evenveel of meer tijd te besteden aan contentmarketing. Logisch, want goede content zorgt voor meer organische traffic, meer likes op social media en betere naamsbekendheid. Contentmarketing is essentieel wanneer u de Duitse markt wilt veroveren.

De Duitse markt veroveren met content

Contentmarketing is voor veel ondernemers de tweede stap. Na de creatie van een .de/Duitstalige domein wordt vaak eerst geïnvesteerd in SEO-campagnes en website-optimalisatie. Dit is begrijpelijk, want daarmee gaat vaak een snelle omzetgroei gepaard en de ROI is makkelijk te meten. Na een jaar stagneert deze (snelle) omzetgroei en is er een tweede kanaal nodig om de groei in stand te houden. Andreas Giese (CEO Dexport) ziet dit in de praktijk regelmatig. ‘Door contentmarketing in te zetten krijgt de hele marketingmix een boost. Het directe effect van contentmarketing is in verhouding tot SEO helaas moeilijker te meten, maar ik merk dat het uiteindelijk wel veel resultaat oplevert. Idealiter start de contentmarketing tegelijk met de SEO-campagnes en website-optimalisatie, maar ik snap dat dit voor veel ondernemers spannend en kostentechnisch (vaak) niet direct haalbaar is.’ De overgang van SEO-campagnes naar contentmarketing voelt voor veel ondernemers als op glad ijs stappen. Het is een nieuwe fase, minder goed meetbaar, maar wel van essentieel belang als men de gemaakte groei wil voortzetten. Wanneer contentmarketing echter goed wordt ingezet, blijft de omzet groeien.

Content = inhoud

[vc_column width=”2/3″]Onder content vallen alle teksten, afbeeldingen, video en audiofragmenten die u speciaal voor uw doelgroep creëert met als doel uw positionering te versterken. Contentmarketing is uw visitekaartje naar de (potentiële) Duitse klant. Hiermee draagt u uit hoe u wilt dat de (potentiële) klant uw merk ervaart. Het is belangrijk dat alle content die u produceert vanuit één visie gecreëerd wordt, zodat (potentiële) klanten uw onderneming gelijk herkennen. Het is helaas niet zo dat u alle afbeeldingen van de Nederlandse website 1-op-1 kunt kopiëren naar de Duitse website.[vc_column width=”1/3″]

Contentmarketing is uw visitekaartje naar de Duitse klant.

Bij het creëren van uw Duitse content moet u rekening houden met de Duitse cultuur (o.a. normen en waarden). ‘Essentiële kennis van de Duitse consument en markt zijn vereisten om een webshop in Duitsland tot een succes te brengen’ Aldus Rutger van de Brule e-commerce manager Vingino. In Duitsland is je/jij nog niet zo ingeburgerd als in Nederland. U (Sie) is nog altijd de standaard. Ook kan een afbeelding op uw Nederlandse website kan, door de afgebeelde gebouwen of mensen, soms niet geplaatst worden de Duitse website. Nederlanders herkennen op vakantie vaak hun eigen landgenoten, dat hebben Duitsers ook. De bouwstijl van Duitse huizen verschilt bijvoorbeeld van Nederlandse huizen en in Duitsland hebben ze andere iconische gebouwen. Hier moet u bij het creëren van content rekening mee houden en als niet-Duitser is dit soms knap lastig. De marketeers van Dexport weten met de juiste Duitse content uw doelgroep te vinden. Binnen Dexport gebruiken we de 3-tie’s: creatie, publicatie en optimalisatie.

Creatie, publicatie en optimalisatie

Content komt helaas niet zomaar uit de lucht vallen. De makkelijkste stap is het vertalen van Nederlandse cases naar het Duits. De native Duitse marketeers van Dexport vertalen uw Nederlandse succescases naar het Duits met hun kennis van de Duitse markt. Niet alle Nederlandse content is geschikt voor de Duitse markt, maar met een creatieve geest is er veel mogelijk. Zo vertellen Franciska Friebert (SEO / Content marketeer) over de succesvolle blog die ze creëerden voor Heras.de. Blog Berlin Fahrad 1 ‘Heras had een Nederlandse blog over een oplossing voor een Amsterdamse fietsenprobleem. Het ging om de vele fietsen die werden vastgezet aan bouwhekken. Heras heeft hekken geïntroduceerd waarbij het onmogelijk is om een fiets aan vast te zetten. We hebben de campagne vertaald en er een ‘Berlijns-probleem’ van gemaakt. De blog is door verschillende media opgepakt.’ Naast het vertalen van Nederlandse content naar het Duits kan er ook specifiek voor de Duitse markt content gemaakt worden.

Creatie

Bij creatie wordt content gemaakt voor een specifiek kanaal:
  • video’s (TV-reclame, vlogs, YouTube-filmpjes of productvideo’s),
  • teksten (productteksten, blogs, persberichten, brand pagina’s),
  • afbeeldingen (foto’s, graphics),
  • audio (radioreclame, voice over),
  • website (de look-and-feel) of
  • online-advertenties.
De native marketeers van Dexport weten precies welke content en kanaal het best past bij uw merk. Samen met u creëren ze de gewenste content. U verwacht het misschien niet, maar Dexport helpt u bij alle soorten content creatie dus ook uw Duitse TV-reclames of blogs.

Publicatie

Nadat de content gecreëerd is moet het natuurlijk gepubliceerd worden. Naast dat u de content op uw eigen website plaatst, zijn er tal van mogelijkheden om uw content verder te promoten:
  • marktplaatsen en verkoopplatforms (Amazon, eBay, Google Shopping, etc.),
  • social media (LinkedIn, Xing, Facebook, Instagram, YouTube, ect.),
  • influencers & PR (Cision, PR-platformen, redacties, bloggers, vloggers, etc.),
  • e-mail (informatieve of commerciële), en
  • TV & radio.
Als de content eenmaal gecreëerd en gepubliceerd is, wilt u natuurlijk zoveel mogelijk personen uit uw doelgroep bereiken. Door middel van retargeting en advertenties kunt u uw content weids verspreiden en de bereikte personen uit uw doelgroep de boodschap vaker laten zien via verschillende kanalen. U kunt bijvoorbeeld iemand die via een Facebookadvertentie in contact komt met uw merk/product, door middel van een cookie, traceren en hem/haar via andere kanalen zoals bijv. YouTube een retargeting video laten zien. Het voordeel van video is dat u emoties gemakkelijker kunt overbrengen dan bij een afbeelding. Het gaat er uiteindelijk om de klant voor u te winnen.

Optimalisatie

Na de publicatie van de content komen de eerste resultaten binnen. Door deze goed te meten, te analyseren en A/B testen in te zetten kan de content verder geoptimaliseerd worden. Het analyseren, A/B testen en optimaliseren kost helaas vaak veel tijd, maar is erg waardevol. Dit merkte Anna Kobieter (SEO / Content Marketeer) toen ze de zoekwoorden voor Animalhouseshop.de (Grootplezier.nl, marktleider in Europa) analyseerde. Schermafbeelding 2018 07 10 om 15.04.54 2 ‘In Duitsland moet je voor een vast kippenhok een bouwvergunning aanvragen, maar voor een verplaatsbaar kippenhok niet. In de zoektermen zag ik terug dat er in Duitsland belangstelling is voor een mobiel kippenhok. Ik heb namens Animalhouseshop.de een persbericht geschreven in Jip-en-Janneketaal met de juridische uitleg op het gebied van kippenhokken. Met deze content hebben we veel free publicity gekregen. Zelfs de nationale TV-zender VOX heeft aandacht aan het bericht besteed. De mobiele kippenhokken waren niet aan te slepen.’

Invloed van SEO en content op uw AdWords ROI

Naast contentmarketing blijven de SEO-campagnes zeer waardevol. Wanneer u de juiste Duitstalige zoekwoorden op de CPC landingspagina zet, gaat de kwaliteitsscore binnen Google omhoog. Hierdoor betaalt u uiteindelijk een lagere CPC voor dezelfde positie in AdWords. Wanneer u veel te breed inzet of de verkeerde zoekwoorden gebruikt heeft dit een negatief effect. Verder is de laadtijd van de website, met name die op mobiele apparaten, belangrijk voor de online vindbaarheid. Dexport heeft de expertise om voor u het verschil te maken in Duitsland. U kunt met AdWords ook een retargeting campagne inzetten richting de gepubliceerde content. Als u bijvoorbeeld een blog heeft geschreven kunt u door middel van AdWords personen retargeten met een YouTube-campagne.Wilt u weten wat Dexport voor u kan betekenen op het gebied van contentmarketing? Neem dan contact op met Joyce Bijlholt tel: 088 339 76 78 e-mail: joyce@e-marketingsupport.nl]]>