De Duitse travel branche 2015

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Delen

Waar gaat de Duitser op vakantie en hoe boekt de Duitser?

De gemiddelde Duitse werknemer beschikt over 25 tot 30 vakantiedagen per jaar. Aangevuld met jaarlijks, afhankelijk van de deelstaat, ca. 10 nationale feestdagen. Deze vrije dagen wil de Duitser optimaal gebruiken, vakanties zijn in Duitsland heel belangrijk. Hierop wordt door een Duitser niet snel bezuinigd.

Top vakantiebestemmingen

Volgens het onderzoek van NBTC Duitsland waren de Duitsers in 2013 goed voor 98 miljoen vakanties. 47,1 mln. vakantiegangers verbleven in eigen land en 50,9 mln bezochten het buitenland. De top 5 van meest bezochte landen bestaat uit: Oostenrijk, Spanje, Italië, Turkije en Nederland. Deze top 5 wordt verder aangevuld met Frankrijk op positie 6 en Kroatië op positie 7.

Voor korte vakanties (1 tot 3 dagen) kiezen Duitse vakantiegangers vooral voor hun buurlanden. Deze top 5 ziet er als volgt uit: Oostenrijk, Frankrijk, Nederland, Italië en Tsjechië, op gelijke hoogte met Slowakije.

(Online) boekingsgedrag

Als u een online boekingssite heeft, die gericht is op de Duitse markt, is het van belang te weten hoe Duitse vakantiegangers naar hun vakantiebestemming zoeken en uiteindelijk boeken.

Het internet is hiervoor de meest gebruikte bron. In 2013 werden algemene internetpagina’s door 43% van de vakantiegangers als informatiebron gebruikt. 12% bezocht online portals met reviews en 1% maakte gebruik van social media bij het vinden van een geschikte vakantiebestemming.

Het gebruik van het internet is volgens de Verband Internet Reisevertrieb (VIR) in de afgelopen tijd nog meer gestegen. In januari 2014 gebruikte 40,5 mln. vakantiegangers het internet om informatie over een mogelijke vakantie te verzamelen, in januari 2015 waren dit er al 42,5 mln. Ook het online boeken laat een mooie stijging zien. 26,1 miljoen in januari 2014 vs. 28,6 miljoen in januari 2015. Een interessant gegeven is dat het aandeel bezoekers die met een mobiel device naar hun vakantiebestemming zochten in januari 2015 met 3,3 mln. is gestegen t.o.v. dezelfde periode in 2014. Als uw website nog niet mobile friendly is, is het aan te bevelen om dit aan te passen om op de groeiende mobile traffic in te spelen.

Luxe vakanties & andere bronnen voor boekingen

Het online boekingspercentage ligt volgens NBTC op 46%. Maar bij duurdere vakanties (reissom boven de 1000,- euro per persoon) en bij vakanties waarbij meer advies gewenst is, is de Duitse vakantieganger conservatief en boekt voor het merendeel nog via een reisbureau.

Naast het internet en reisbureaus spelen eerdere ervaringen, aanbevelingen van kennissen en familie en vakantiefolders nog steeds een belangrijke rol bij het kiezen en boeken van een vakantie.

Het onderzoek van het NBTC kunt u hier nalezen. Belangrijke cijfers over de online travel branche kunt u op de site van het VIR nalezen.

]]>

Wil jij ook de Duitse markt veroveren?
Neem vrijblijvend contact met ons op.

Redactie Dexport
Redactie Dexport

Mis niks over de Duitse markt! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief…