De Duitse revolutie van Beautyplaza.de: van webshop naar merkdenken
De Duitse revolutie van Beautyplaza.de: van webshop naar merkdenken. Kimberley D’Hoore en Bob Amian, twee enthousiaste marketing collega’s van onder meer Beautyplaza.de, vertellen hoe je meer uit je webshop haalt wanneer je overstapt naar merkdenken. Bob en Kimberley: “Wanneer je iets doet, doe het goed en niet half” en “Een beetje vernieuwing is niet goed genoeg”, zo steken de marketeers, van wal. Beautyplaza.de besloot na het succes van HBB24 in Nederland en België ook de Duitse klant voor zich te winnen. Dat betekende een nieuwe strategie en onderzoeken waar behoeften van klanten in Duitsland liggen. Hieruit bleek al snel dat de Duitse consument kiest voor andere merken dan in de BeNeLux, zoals Paul Mitchell, Kérastase, Redken, Keune, Tigi, Moroccanoil, Avène en Goldwell.
Voorkeursmerken spreken de Duitse consument aan op persoonlijke basis, merkwaarden en beleving. Deze merken vertrouwt de klant en worden onder meer als data gebruikt voor convenience: een snelle, directe en relevante communicatie over en weer. Hierbij gaat Beautyplaza.de van CRM naar VRM (Vendor Relationship Management), waarbij de basis een sterk merk is. Een ‘love brand‘ zelfs.
Hoe word je een lovebrand?
Kimberley: “Als Beautyplaza.de willen we een beleving creëren richting de klant en hen verleiden. Ja, we geven goede service en professioneel advies. Daarom vertellen onze medewerkers op Beautyplaza.de ook vanuit hun expertise over de producten, zodat we de consument voor de aankoop al van de juiste informatie voorzien. Klanten moeten producten kunnen aanschaffen wanneer, waar en hoe ze het uitkomt.”
“Veeleisend? De Duitse consument wil bovenal goed op de hoogte worden gehouden. Communicatie en waarmaken wat je beloofd is in voor Duitse klanten zeer belangrijk, wees eerlijk. Leveringen richting Duitsland duren een paar dagen, maar Duitse klanten zijn bereid om op hun ‘lovebrand’ te wachten”, Kimberley sluit met een glimlach af en zegt: “Ook al laten we een consument uiteraard niet te lang wachten.”
Bedrijfsgeluk?
Kimberley: “We hebben natuurlijk grondig onderzoek gedaan naar de lovebrands in Duitsland. Neem bijvoorbeeld haarverzorgingsproducten van Paul Mitchel: in toenemende mate populair en tegen toegankelijkere prijzen dan voorheen. Waarom zou je niet meteen aan de klant shopvoorkeuren doorgeven: online, servicelevel, inspiratie en een passende aanbieding per e-mail? Geweldig toch als een webshop meedenkt in het voordeel van de consument? Uiteindelijk kiest de klant wat bij hem of haar persoonlijk past; het is goud waard als je als retailer precies weet waar het merendeel van jouw klanten blij van wordt!”
Bob, de collega van Kimberley vertelt enthousiast verder: “Door goed op de wensen van de klant in te spelen konden wij na 1,5 jaar al zeggen dat we break even stonden. En onze strategie, een webshop die in merken en doelgroepen denkt, heeft ons loyale klanten opgeleverd. Hier zijn we natuurlijk trots op. We blijven als webshop niet stilzitten en kijken continu naar wat de consument verwacht en hoe we hierop kunnen inspelen en aansluiten”.
Een juiste consistente uitstraling
“De uitstraling van je webwinkel moet congruent zijn met het gevoel dat je bij een klant achter wilt laten. Degelijkheid, exclusiviteit, betrouwbaarheid etc. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat de look & feel van je site consistent is. Je webshop moet echt de look en feel hebben van een Duits bedrijf om het vertrouwen van een Duitse klant te winnen. Niet alleen op jouw www-adres, maar ook op banners, advertorials etc. die zich buiten jouw webwinkel bevinden. Het is ook belangrijk dat een webshop in Duitsland aan alle randvoorwaarden voldoet, zoals Duitse teksten die geschreven zijn door native speakers, Duitse keurmerken, Duitse betaalmethoden en zo kunnen we natuurlijk nog meer voorbeelden geven. De Duitse consument haakt af wanneer je de zaken niet goed op orde hebt.”
Welk advies zou je Nederlandse ondernemers binnen de Duitse markt willen geven?
“Schakel specialisten in die thuis zijn binnen de Duitse markt. Zij kunnen je gelijk vertellen welke basiszaken je in ieder geval op orde moet hebben, zoals een Duits adres, een Duitse URL, www.beautyplaza.de in plaats van hbb24.nl of hbb24.de, unieke content, Duitse prijzen, Duits retouradresen een Duitse rekening. Zorg ook dat je alle juridische zaken op orde hebt. Verder hebben wij gezien dat het interessant is om direct inkopen te doen in Duitsland. Wellicht moet je in het begin veel regelen of laten regelen, maar Get big, get niche or get out.”
Namens Kimberley D’Hoore en Bob Amian | Marketing HBB24 en Beautyplaza
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]]]>
Blijf op de hoogte van de Duitse markt
Maak het verschil met kennis over de Duitse markt door de inspiratie uit onze nieuwsbrief over kansen, projecten en andere ontwikkelingen.
Meer dan 1000+ bedrijven en ondernemers gingen je al voor. Maak je geen zorgen, we spammen echt niet.
We mailen max 1 keer per maand
Cookies
Wij gebruiken naast functionele en analytische cookies ook additionele cookies. Vind je dit goed? Cookie settings
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Cookie
Duration
Description
bcookie
2 years
This cookie is set by linkedIn. The purpose of the cookie is to enable LinkedIn functionalities on the page.
lang
session
This cookie is used to store the language preferences of a user to serve up content in that stored language the next time user visit the website.
lidc
1 day
This cookie is set by LinkedIn and used for routing.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gid
1 day
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to store information of how visitors use a website and helps in creating an analytics report of how the website is doing. The data collected including the number visitors, the source where they have come from, and the pages visted in an anonymous form.
_uetsid
1 day
This cookies are used to collect analytical information about how visitors use the website. This information is used to compile report and improve site.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to deliver advertisement when they are on Facebook or a digital platform powered by Facebook advertising after visiting this website.
bscookie
2 years
This cookie is a browser ID cookie set by Linked share Buttons and ad tags.
fr
3 months
The cookie is set by Facebook to show relevant advertisments to the users and measure and improve the advertisements. The cookie also tracks the behavior of the user across the web on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
MUID
1 year 24 days
Used by Microsoft as a unique identifier. The cookie is set by embedded Microsoft scripts. The purpose of this cookie is to synchronize the ID across many different Microsoft domains to enable user tracking.
NID
6 months
This cookie is used to a profile based on user's interest and display personalized ads to the users.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.