Trending

  • Binnen twee weken live met dexport Shop Launch Los geht's
  • Lokalisatie nodig? Regel je Duitse retouradres via Dexport Los geht's
  • Zes maanden gratis op Kaufland verkopen?Los geht's
  • Je groei versnellen op Amazon? Los geht's
  • Samenwerken met het beste Duitse marketingteam in Nederland? Los geht's
  • Je verkoop boosten met ons Duitse influencer netwerk? Los geht's

De belangrijkste Duitse SEO trends voor 2017

De belangrijkste Duitse SEO trends voor 2017…

…voorbereid het nieuwe jaar in!

SEO  is een erg belangrijk en constant veranderend onderdeel binnen de online marketingmix. Ook al blijft het doel van SEO gelukkig altijd hetzelfde: zo hoog mogelijk scoren in zoekmachines. Dus kunnen we eigenlijk nog van trends spreken binnen de SEO? Ja, want Google werkt constant met de ervaringen van haar gebruikers en wil voor iedere zoekopdracht de meest relevante zoekresultaten bieden. Om de concurrentie telkens een stapje voor te blijven, is het voor marketeers van enorm belang om op tijd in te springen op de nieuwste trends en veranderingen van de zoekmachine. Het is daarom handig om de belangrijkste SEO trends voor 2017 te kennen. Of anders verwoord; de vertaalslag vanuit Google te maken naar kloppende SEO. 

Mobiele optimalisatie van steeds groter belang

Inmiddels is via Google het aantal mobiele zoekopdrachten gestegen ten opzichte van de zoekopdrachten via de desktop. In de top tien mobile first vindt u landen zoals de Verenigde Staten en Japan. Ook in Duitsland stijgt het percentage internet gebruikers dat gebruik maakt van een smartphone of tablet aanzienlijk en meer dan de helft van de Duitsers geeft aan dat zij vaker of even vaak mobiel online zijn als op een desktop. De verwachting is dan ook dat deze trend in 2017, met de groeiende populariteit van smartphones en tablets wereldwijd, alleen maar belangrijker wordt. Uitstekende prestaties van een website op mobiele apparaten worden dus steeds meer een must. Dit houdt ook in dat het toevoegen van lokale context een steeds groter voordeel kan opleveren voor bedrijven met fysieke vestigingen. Smartphone gebruikers zijn namelijk vaak op zoek naar informatie over zaken in hun directe omgeving.

Praten met de mobiel of tablet is steeds normaler

In het verlengde van het groeiende aantal mobiele zoekopdrachten worden ook ingesproken zoekopdrachten steeds populairder. Applicaties met taalherkenning, zoals Apple Siri, Google Now of Windows Cortana, worden steeds geavanceerder en het aantal mensen dat meer dan een keer per dag gebruikmaakt van voice search neemt toe. Dit heeft een enorme uitwerking op de formulering van zoekopdrachten. Zoekopdrachten die via virtuele assistenten worden gesteld, lijken meer op gesproken conversaties en zijn langer. Zo beginnen ze vaak met een W-vraagwoord: wie, wat, waar, waarom, wanneer, en bieden ze extra potentie voor long tail keywords.

Social content wordt waardevoller

Google is in het afgelopen jaar al belangrijke partnerships met Facebook en recentelijk Twitter aangegaan. Je kunt nu al tweets tegenkomen in de Google-app als je op zoek bent naar een nieuwsonderwerp. Ook posts via andere populaire netwerken als Pinterest of Instagram zullen naar verwachting in 2016 niet achterblijven en in de zoekresultaten van Google verschijnen. Vanuit SEO-perspectief zullen de grenzen tussen web en social media in de toekomst steeds meer vervagen. Experts voorspellen dat socialmediaposts van vergelijkbaar belang zullen zijn als backlinks. ]]>