Trending

  • Binnen twee weken live met dexport Shop Launch Los geht's
  • Lokalisatie nodig? Regel je Duitse retouradres via Dexport Los geht's
  • Zes maanden gratis op Kaufland verkopen?Los geht's
  • Je groei versnellen op Amazon? Los geht's
  • Samenwerken met het beste Duitse marketingteam in Nederland? Los geht's
  • Je verkoop boosten met ons Duitse influencer netwerk? Los geht's

Creativiteit als toegevoegde waarde voor de Duitse high-tech industrie

Hoogwaardige kunststofbewerking: innovatief en toonaangevend in het nauwkeurig bewerken van high performance plastics tot een mooi eindproduct. Dat is wat BKB Precision doet: uitdagende producten maken die haar afnemers nodig hebben. Dit is 24/7 mogelijk met haar state of art machinepark. Vanuit het kantoor en de fabriek in de Brainport regio wordt de internationale markt bediend. Sinds een aantal jaren is het bedrijf actief op de Duitse markt en dat begint zijn vruchten af te werpen. Hierbij is het internet de nieuwe globale beurs. Dit is dan ook de plek waar de nieuwe generatie inkopers en ingenieurs zich oriënteren. “We zitten nu in een spannende fase; we hebben veel gezaaid. Puzzelstukjes vallen in elkaar en dat biedt een mooi perspectief voor de toekomst. Gaan we resultaat zien op onze business development activiteiten? De eerste signalen zijn positief”, aldus Mannes Westhuis, Managing Director.

Wat hebben jullie ondernomen om de Duitse markt te veroveren?

“We hebben om voet aan de grond te krijgen binnen de Duitse markt volop aandacht besteed aan het opbouwen van een netwerk. Dit doen we planmatig. Een sterk punt in onze contacten met Duitse afnemers is dat wij hen nog écht kunnen verrassen met onze creativiteit. De high-tech industrie is veeleisend. In Nederland bijvoorbeeld wordt er vanuit gegaan dat high-tech je in het bloed zit; meedenken wordt verwacht. Innovativiteit en samenwerken binnen de high-tech gaan hier hand in hand. Dat is in Duitsland nog anders; daar moet je de markt, die erg intern gericht is, echt veroveren en dat is een uitdaging voor een MKB bedrijf als BKB. Maar Duitsland blijft voor ons een grote markt met veel potentie en wij merken dat bedrijven zich steeds meer openstellen om buiten de grenzen te kopen. Laten zien wat je kunt is hier erg belangrijk. We maken onze competenties en mogelijkheden vaak tastbaar door proefmonsters van de gewenste producten te produceren en hierdoor kunnen we aantonen dat we met onze bewerkingsmogelijkheden en aanpak vernieuwend zijn en daadwerkelijk de gewenste kwaliteit leveren. Uiteraard zijn we hier trots op en maken we door onze kennis en vaardigheden met betrekking tot de complexe materie nieuwe zakelijke vrienden. Met ons kun je sparren over kunststoffen en maakbaarheid en dat wordt gewaardeerd.”

Welk voordelen biedt de Duitse markt voor jullie?

Westhuis: “Niet iedere prospect kun je als nieuwe klant binnenhalen, hoe goed je producten ook zijn. Dat hangt van veel factoren af. Wij benadrukken in onze strategie dan ook heel duidelijk onze USP’s en vertalen deze naar de Duitse markt en de behoeften van onze afnemers. We maken daarbij gebruik van specialisten die veel kennis hebben van de verschillende aspecten van het ondernemen in Duitsland. Door deze samenwerking zitten we dicht op de markt en kunnen we snel schakelen. En dat zorgt dat we opvallen binnen het aanbod op de Duitse markt. Het brengt ons weer nieuwe partijen die ons weer uitdagen en zo kunnen we onze positie verstevigen.” [gallery size="medium" columns="4" ids="14494,14495,14496,14497,14498,14499,14500,14501" orderby="rand"]

Wat levert online ondernemen in Duitsland jullie op?

“Duitsland is van origine een beursland. Het is van belang zorgvuldig je beurzen te kiezen. Echter, Duitsland is ook een groot land en als je iedere potentiële klant wilt bezoeken vraagt dat relatief veel inspanning. Daarom volgen we de digitale ontwikkeling op de voet. Internet is de nieuwe globale beurs en is dan ook de plek waar de nieuwe generatie inkopers en ingenieurs zich oriënteren. Dit kanaal is voor ons dus erg belangrijk want zo kunnen we onze competenties heel gericht onder de aandacht brengen. Dit levert ons een veel groter bereik op dan wat je zou kunnen bereiken door fysiek heel Duitsland af te rijden”, aldus Mannes Westhuis.

Waar komt het meeste online bezoekersverkeer vandaan?

“De vraag is niet zozeer waar de meeste bezoekers vandaan komen, maar welke vraag en/of welk probleem ze hebben waardoor ze internet op gaan om een antwoord te vinden. Onze content marketing is er op gericht om in die paar seconden die je hebt je vakkundigheid te tonen en herkenbaar te maken. En wat voor Duitse afnemers belangrijk is, is dat het beeld dat je schetst op je website in overeenstemming is met de werkelijkheid. What you see is what you get! Wij gebruiken sociale netwerken zoals LinkedIn en Twitter maar ook op Xing zijn we actief; de laatste is vooral gericht op de Duitse markt. Maar tot op heden genereren we de meeste online leads uit onze website. Deze is volledig in het Duits beschikbaar en is SEO proof geoptimaliseerd. Daarnaast voorzien we onze klanten van gerichte informatie en is de klantenservice optimaal ingericht.”

Wat zijn jullie (online) ambities voor 2018?

Westhuis: “We willen in 2018 aanhaken bij het succes dat voortvloeit uit onze huidige activiteiten en een goede basis leggen voor het succes in 2019. Want met online marketing moet je bijblijven en altijd vooruitkijken. Er liggen nog steeds veel uitdagingen in de markt, we zien de toekomst dan ook vol vertrouwen tegemoet.” Dit artikel is geschreven in samenwerking met bkbprecision.com/de]]>