Trending

  • Binnen twee weken live met dexport Shop Launch Los geht's
  • Lokalisatie nodig? Regel je Duitse retouradres via Dexport Los geht's
  • Zes maanden gratis op Kaufland verkopen?Los geht's
  • Je groei versnellen op Amazon? Los geht's
  • Samenwerken met het beste Duitse marketingteam in Nederland? Los geht's
  • Je verkoop boosten met ons Duitse influencer netwerk? Los geht's

Branche overkoepelend bloggen en de SEO top

Een Nederlands bedrijf in Duitsland als merknaam opbouwen lukt tegenwoordig bijna niet meer zonder branche overkoepelend bloggen. Zonder professionele Duitse online specialisten binnen de verschillende branches verdwijnt uw onderneming al gauw binnen de ingewikkelde SEO-jungle. En hierdoor ook  in de zoekresultaten van Google. In deze blog leest u daarom meer over de voordelen van branche overkoepelend bloggen. Om op deze manier uw vindbaarheid te optimaliseren. 

Voordelen Branche overkoepelend bloggen & Content Marketing

Zowel actieve als beginnende bedrijven op de Duitse markt profiteren van het uitbouwen van hun organische vindbaarheid. Op de lange termijn levert een investering in SEO namelijk meer bekendheid voor uw merk op. De juiste inzet van SEO brengt tegelijkertijd ook minder kosten met zich mee. De marketing techniek ‘Content Marketing’ is een gunstige manier om ervoor te zorgen dat mensen uit verschillende doelgroepen uw bedrijf opmerken. 

Een samenspel van verschillende factoren, influencer marketing

Een bedrijf kan met de optimalisatie van content en het gebruik van de juiste key-words al veel kan bereiken. Maar voor de opbouw van de organische vindbaarheid is het belangrijk om uw bedrijf ook op andere websites, zoals blogs, als autoriteit neer te zetten. Tegenwoordig zijn in Duitsland meer dan 200.000 bloggers actief. Zij hebben een groter bereik dan de meest gelezen tijdschriften en vakbladen, ZEIT, FAZ en WELT, in heel Duitsland bij elkaar. Zonder de hulp van influencers en de verspreiding van de merknaam is het dus bijna onmogelijk om in Duitsland vaste voet aan de grond te krijgen. Het contacteren van bloggers uit dezelfde branche met behulp van een PR-bureau werd tot nu toe als dé aanpak voor een succesvolle link-opbouw gezien. Gekochte en onnatuurlijke links zijn al lang een taboe. Sponsored blogartikelen met een link naar de eigen website blijven daarentegen nog steeds booming. Sinds de Google Penguin Update is het moeilijker geworden om via betaalde links de organische vindbaarheid op te bouwen. Deze update heeft ertoe geleid dat Google websites met een te snel groeiend aantal onnatuurlijke back-links afstraft.

De prijs van bloggen

Uiteraard moeten ondernemingen in het begin de mogelijkheden van hun eigen branche benutten. Dit houdt in dat ze zoveel mogelijk samenwerkingen met bloggers en partners realiseren. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Vroeger waren bloggers nog gevleid door de aandacht en publiceerden ze graag gratis iets over uw bedrijf. Tegenwoordig is er een prijzenslag uitgebroken. Wie een plaatsing in een veelgelezen blogs van zijn branche wil realiseren, moet hiervoor investeren. Influencers weten hoe machtig ze zijn en zijn daarom nauwelijks bereid om korting te geven op de hoge bedragen die ze vragen. Maar hoe kunnen bedrijven zonder exorbitant marketingbudget toch in de zo sterk bevochten online wereld hun brand awareness opbouwen?

Bloggen 2017

Nieuwe bedrijven op de Duitse markt kunnen niet meer op de standaard SEO-technieken en PR-maatregelen vertrouwen. Het internet is namelijk overspoeld met sponsored posts. ‘Content Marketing‘ belooft dit probleem te verhelpen. Recente, branche overkoepelende content die via relevante blogs verspreid wordt, bevordert een natuurlijke brand awareness. De voordelen hiervan zijn onder meer dat er geen Google richtlijnen overtreden worden. Ook ontstaat er een duidelijke meerwaarde voor de lezer. Juist deze meerwaarde is doorslaggevend. Wie zijn doelgroep waardevolle informatie biedt, hoeft ook niet voor de verspreiding te betalen. Omdat Content Marketing veel tijd vergt en hiervoor een hoog niveau van creativiteit en innovatie nodig is, is het moeilijk te voorspellen of de moeite die erin gestoken is ook zijn vruchten zal afwerpen. Het is immers niet altijd zeker dat de inhoud ook door iemand wordt opgepakt. 

Succesvoorbeeld: Ravensburger

Een Duits bedrijf die met hulp van Content Marketing goed uit de verf gekomen is, is Ravensburger. Ze produceren puzzels en gezelschapsspellen voor zowel kinderen als volwassenen. De satirische online krant ‘Der Postillion‘, te vergelijken met de Nederlandse ‘Speld‘, plaatste een artikel waarin ze verkondigd hebben dat Ravensburger nu ook puzzels voor beginners aanbiedt, die uit maar één stuk bestaan. En wat deed Ravensburger? De onderneming pakte deze informatie op en presenteerde een pagina waarop gebruikers hun eigen “One Piezzles” konden ontwerpen en belandde hiermee gratis in een grote marketingstunt.

De oplossing: Content Marketing (light)

Voor minder bekende ondernemingen is het duidelijk dat er compromissen gesloten moeten worden. Het concept van ‘Content Marketing light‘ biedt daarom vooral mogelijkheden voor bedrijven met kleinere budgetten. De gedachte hierachter is dat een bedrijf contact opneemt met een blogger die niet per se bij de eigen doelgroep aansluit, maar wel een verband heeft met de eigen doelgroep. Hierna wordt er samen met de blogger voor gezorgd dat er interessante content geproduceerd wordt. Deze content is niet commercieel, maar wel uiterst actueel. De hierdoor ontstane content is “echt” en heeft daarom het ware potentieel om uw bedrijf met succes naar Duitsland te helpen. Uiteraard kunt u ook een content specialist inschakelen en zelf een blog aan uw website koppelen. Er zijn volop mogelijkheden. Aan u de keuze! ]]>