Binnen twee weken een maximale kerstomzet

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Delen

s-KIX-Umfrage (ECC-Konjunkturindex Shopper). Volgens HDE hebben de Duitse e-commerce bedrijven het afgelopen jaar tijdens de kerstperiode een omzet van 7,4 miljard euro gegenereerd. Dat betreft een groei van 14% ten opzichte van 2012. Ook dit jaar wordt voorspeld dat Duitsers weer meer geld aan cadeaus zullen besteden. Volgens de Ernst & Young studie zal het gemiddelde budget voor kerstcadeaus van Duitsers dit jaar met 19% stijgen naar een gemiddelde besteding van € 273. Er zullen met name meer boeken onder de kerstboom terecht komen. Online verkopers en multichannelaanbieders zullen profiteren van de groei.   Interessante feiten voor Duitse webshops (Ernst & Young studie):

  • Consumenten willen € 64 online uitgeven, € 20 meer dan in 2012
  • Boeken, tegoedbonnen en kleding zijn de meest favoriete cadeaus
  • De Duitse mannen geven het meest uit aan tablets en smartphones
Volgens een inschatting van Amazon zullen verder producten uit de categorieën “Back to Nature”, “Welcome to the Future” und “Global Design” erg in trek zijn. Het betreft bijvoorbeeld miauwende katten, puzzels van natuurhout of de “Magic Jinn” die gedachten van kinderen raadt.   Multichannelmarketing is bij uitstek geschikt om de omzet te boosten. Kerstcadeaus worden vooral op het laatste moment gekocht, elk vijfde doet dit zelfs in de laatste twee weken voor kerst. Het is dus belangrijk om middels productmarketing zowel via uw distributiekanalen, Google , Facebook en top affiliates nadrukkelijk aanwezig te zijn op het moment dat heel Duitsland zich gaat oriënteren. Het oriëntatieproces duurt slecht enkele weken! Dit is een leuke uitdaging voor webshops en online marketeers die binnen een korte periode een topprestatie willen leveren.   Het oriëntatieproces van de Duitse consument:
  • De meeste consumenten oriënteren zich in de winkelstraat (36%)
  • Online oriëntatie wordt steeds belangrijker (28%)
  • Via aanbevelingen van vrienden (25%), verschuiving naar social media
Om als webwinkel optimaal te kunnen inspelen op de verkoopkansen tijdens de Duitse kerstperiode is het van belang om de Duitse webshop op order te hebben en te bepalen op welke kansen dit jaar wordt ingespeeld.   Basic aanpassingen voor de Duitse webshop:
  • Levertijden aanpassen (expliciet levertijden voor 24, 25 en 26 december vermelden)
  • Klantenservicecapaciteit verhogen
  • “Op voorraad” duidelijk vermelden
  • Betaalmethodes vooraf testen
  • Retourenregeling duidelijk noemen
  • Google shopping listing testen
  • Integratie social media marketing
  • Advertentiebudget aanpassen per dag
  • Campagne aanpassen (inspelen op combinaties met cadeau, cadeau- tips en cadeau bonnen)
Groeikansen:
  • Verzendkosten verlagen oftewel gratis verzending aanbieden
  • Cross selling producten aanbieden
  • Gecategoriseerd cadeautips geven (bijv.mama/ papa, oom/ tante, oma/opa, vriend/ vriendin, mannen/vrouwen, ouderen/ jongeren/ kinderen, hond of buurman)
  • Op mensen inspelen die kerst juist niet leuk vinden
  • Website en kerst lay-out laten verschijnen
  • Op prijsportalen en vergelijkingspagina’s aanwezig zijn
  • Extra landingpage/ themapagina aanmaken
  • Cadeau inpak-service aanbieden
  • Speciale kerst aanbiedingen voor bestaande klanten
  • Remarketing in januari
  • Mobiele aanbiedingen presenteren
]]>

Wil jij ook de Duitse markt veroveren?
Neem vrijblijvend contact met ons op.

Redactie Dexport
Redactie Dexport

Mis niks over de Duitse markt! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief…