Trending

  • Binnen twee weken live met dexport Shop Launch Los geht's
  • Lokalisatie nodig? Regel je Duitse retouradres via Dexport Los geht's
  • Zes maanden gratis op Kaufland verkopen?Los geht's
  • Je groei versnellen op Amazon? Los geht's
  • Samenwerken met het beste Duitse marketingteam in Nederland? Los geht's
  • Je verkoop boosten met ons Duitse influencer netwerk? Los geht's

SAVE THE DATE: Black Friday 23 november

Black Friday is een zeer interessant marketinginstrument. Het HDE (Handelsverband Deutschland) schatte de online verkoop tijdens de Black Friday periode 2017 (Black Friday, Cyber Monday en Cyberweek) op ongeveer 1.7 miljard euro. Je kunt in deze periode een goede ROI op je performance marketing realiseren. CPC budgetten kunnen dus omhoog voor je webshop- en Amazon-campagnes. Helemaal wanneer je onlangs een product flink onder de aandacht hebt gebracht bij de Duitse consument dan is dit hét moment om van je awarenescampagnes te profiteren. In Duitsland mag je de term ‘Black Friday’ niet zomaar gebruiken. Hoe je het ook noemt ‘Black Friday’ is hot.

De term ‘Black Friday’ wel of niet?

In Duitsland is de term ‘Black Friday’ sinds 2013 geregistreerd in het DPMA. De exclusieve rechten voor het gebruik van de term liggen bij Black Friday GmbH. “Alle BlackFridaySale-partners ontvangen een geldige onder licentie en kunnen juridisch veilig gebruik maken van het beschermde merk ‘Black Friday’”, legt algemeen directeur Konrad Kreid, Black Friday GmbH, uit. Het is dus verboden voor andere partijen om de naam Black Friday te gebruiken, dit recht is alleen voorbehouden aan Black Friday GmbH. Tegen dit alleenrecht zijn er stappen ondernomen. De Deutsche Patent- und Markenamt heeft op 6 april 2018 besloten dat het woordmerk ‘Black Friday’ moet worden verwijderd. Echter, de merkeigenaar is in beroep gegaan en is het nog onduidelijk of de term ‘Black Friday’ vrij gebruikt mag worden. Dit neemt niet weg dat je via ‘omwegen’ wel kunt profiteren van de Black Friday periode. Er is wel een mouw aan te passen. Termen als Black Week of Red Friday mogen wel en zijn ook bekend in Duitsland. De Dexperteers weten precies wat wel en niet mag en helpen je graag bij het opzetten van de perfecte Black Friday-campagne op belangrijke marketingkanalen.

Goede voorbereiding is het halve werk

Tijdens de Black Friday periode vliegen de koopjes je om de oren en bijna de hele retailwereld doet eraan mee. Van Back Week tot Red Friday vorig jaar hebben we alles voorbij zien komen. Als je optimaal wil profiteren van de Black Friday periode dan is het belangrijk om nu al na te gaan denken over je campagnes en welke acties je wilt gaan houden. Dexperteer Anna Kobieter legt uit hoe je in drie stappen komt tot een succesvolle actie:
  1. goede deal(s) bedenken,
  2. speciale landingspagina aanmaken, en
  3. marketingacties opzetten om de actie(s) bekend te maken.
“Als het gaat om marketingacties zijn er verschillende mogelijkheden. Zo kun je de acties aanmelden bij speciale deal-sites en Amazon, je kan display campagnes aanmaken, een speciale nieuwsbrief ontwerpen, social media campagnes voeren en nog veel meer. Er is zo veel mogelijk, maar het vereist wel de nodige voorbereiding om het een groot succes te maken.”

To deal or not to deal

Gezien de overkill aan deals is het belangrijk dat je de juiste producten uitkiest. Welke deals ziet de Duitse consument graag? Niet alle producten zijn geschikt en idealiter moeten producten echt ver afgeprijsd worden. Het percentage verschilt per productgroep. Op elektronica zitten hele andere marges dan bijvoorbeeld kleding. Dit heeft Anna in het verleden gemerkt. “De consument verwacht echt wel wat. Een aanbieding van 10% op een spijkerbroek gaat niet werken, dat voelt niet als een deal. Maar 10% korting op een gameconsole is wel een goede aanbieding.” Ondanks dat Black Friday van oorsprong bekend staat als het startsein voor Kerstinkopen zien we toch vaak dat de consument producten koopt voor zichzelf. Fashion, elektronica en huishoudelijke producten verkopen het best.

Kannibalisatie: Black Friday vs. Kerst

Daniel Schetter, Managing Director UDG (United Digital Group) analyseerde de omzet van de Black Friday periode versus de periode voor Kerst. Hij concludeerde: “de meeste verkopen kannibaliseren niet met de Kerstinkopen”. Hoewel de Black Friday periode de afgelopen jaren steeds belangrijker wordt, kon Schetter geen verandering zien in het consumentengedrag in de weken voor of na het verkoopevent. De e-commerce verkoop door Affiliate Marketing steeg tijdens de Black Friday periode 2017 van 200 tot 900 procent in vergelijking met de week ervoor. In december werd in 2017 een omzetstijging gerealiseerd van 200 tot 300 procent ten opzichte van oktober. Deze omzetgroei is in vergelijking met 2016 stabiel gebleven en toont aan dat er geen verschuiving is qua omzet. Dit komt mogelijk door de productselectie. Tijdens Black Friday kopen we vaak producten voor onszelf terwijl we met Kerst eerder de traditionele cadeaus kiezen zoals speelgoed en parfums. Dexport kent de Duitse markt als geen ander en kan je helpen bij het opzetten van de perfecte Black Friday campagne. Neem contact op met Joyce Bijlholt tel: 088 339 76 78 e-mail: joyce@e-marketingsupport.nl]]>