Deadline: Amazon en andere marktplaatsen hebben vanaf 1 juli een EPR-registratienummer van je nodig. Lees verder…

Bereik Duitse bedrijven via de Duitse LinkedIn: Xing

Delen

De Duitse markt biedt met meer dan vijf miljoen bedrijven enorme groeikansen. Om deze bedrijven te bereiken zijn netwerksites ook in ons buurland een effectief marketingmiddel. Waar we in Nederland vooral inzetten op de netwerksite LinkedIn is in Duitsland de netwerksite Xing populair. Het platform leent zich vooral voor het opbouwen van merkbekendheid en autoriteit binnen uw branche. Hoe belangrijk is Xing en hoe kunt u het platform het beste inzetten?

Het belangrijkste B2B-sociale netwerken in Duitsland zijn LinkedIn en Xing. Xing, van oorsprong een Duits bedrijf telt in de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) ruim 15 miljoen gebruikers. Het bij ons bekende LinkedIn telt in dezelfde regio 17 miljoen gebruikers. LinkedIn heeft Xing in de afgelopen jaren ingehaald. De reden is dat vooral medewerkers van internationaal georiënteerde bedrijven gebruik maken van dit netwerk. U kunt zicht dus onderscheiden door zelf ook gebruik te maken van Xing. Het grote marktaandeel van Xing is vooral te danken aan het feit dat Xing de eerste netwerksite in Duitsland is. Daarnaast speelt het cultuurverschil ook een rol bij de populariteit van Xing. Over het algemeen zijn Duitsers terughoudender als het gaat om nieuwe trends. De adoptie van het internationale LinkedIn liet daarom langer op zich wachten.

Voorbeeld van een Xing bedrijfspagina.

Een bedrijfspagina als startpunt

Met een bedrijfspagina creëert u een vaste plek waarmee Xing-gebruikers uw bedrijf kunnen vinden en volgen. Standaard bevat zo’n bedrijfspagina informatie over het bedrijf, vacatures en contactgegevens. Bij XING bepaalt u bovendien zelf de opmaak, zodat u uw eigen bedrijfskleuren en het -logo kunt gebruiken. Als u eenmaal zo’n bedrijfspagina heeft, kunt u zien wie de pagina’s bekijken, dit bieden de platformen de mogelijkheid met deze bezoekers contact op te nemen. Heel interessant voor uitbreiding van uw zakelijke netwerk in Duitsland.

Content is King

Op social media draait alles volledig om goede contentmarketing: duidelijk maken waarom uw bedrijf interessant en relevant is om te volgen. Xing ondersteunt de Engelse taal, maar aangezien vrijwel alle Duitse medewerkers gewend zijn om bedrijven in hun moedertaal te volgen, is het belangrijk de marketing op dit platform in het Duits te doen. De kunst is om met goede content gebruikers te verleiden uw business page te volgen. De volgers krijgen updates dan direct in hun newsfeed. Echter, veel gebruikers geven de voorkeur aan het volgen van een individu, een echt persoon in plaats van een bedrijf. Om zichtbaar te blijven moeten dus ook uw medewerkers zelf regelmatig nieuwe artikelen posten.

Zichtbaarheid realiseren

Voor de zichtbaarheid zijn de implementatie van organische (posts) en betaalde groei (advertenties) erg belangrijk. Xing biedt de mogelijkheid om via advertenties, branchegroepen en persoonlijke inmails B2B-contacten te bereiken. Het adverteren gaat middels advertenties, gesponsorde artikelen en gesponsorde nieuwsbrieven. Een populair kanaal binnen het netwerkplatform zijn de vele Xing-groepen. Hierin komen bedrijven en mensen bijeen die in één specifiek onderwerp geïnteresseerd zijn. Ideaal dus voor het opdoen van relevante contacten en het posten van eigen artikelen. Bij al deze wegen geldt: “less is more”. Het is beter af en toe een relevante advertentie of interessante video te publiceren dan uw doelgroep volspammen met matige artikelen. Op deze wijze bouwt u aan een sterk merk binnen uw branche. Met het adverteren voor uw postings heeft u de mogelijkheid om uw content gericht zichtbaar te maken. Het advertentieplatform van Xing biedt mogelijkheden om te segmenteren op basis van branche, opleidingsniveau, regio en leeftijdscategorie.

Events promoten als unieke feature van Xing

Via Xing kunt u heel goed events promoten. Hiervoor zet u een event site op en adverteert u direct via het platform. Het bijzondere hieraan is dat u als bedrijf kunt zien wie uw event site heeft bezocht en vervolgens kunt u deze bezoeker een berichtje sturen. Op deze wijze kunt u heel goed testen welke thema’s aanslaan bij uw Duitse doelgroep. Een andere feature van Xing zijn de business pages. Dit is niet hetzelfde als een bedrijfspagina. Een business page is gericht op de multimedia van de sales en marketing van uw bedrijf. U kunt voor uw bedrijf verschillende business pages aanmaken. Op deze wijze kunt u verschillende producten of productgroepen bij verschillende doelgroepen positioneren. Ook bij een business page krijgt u inzage in wie uw pagina heeft bezocht en kunt u direct contact opnemen met de bezoekers.

Vergeet niet te netwerken

Voor Duitsers is vertrouwen erg belangrijk. Dit bereik je niet alleen door veel reclame te maken. Het werkt heel goed om op andere artikelen te reageren, posts van branchegenoten te liken of te delen, zelf af en toe een relevant bericht te plaatsen en je opgebouwde Xing-contacten regelmatig te onderhouden. Geduld is op Xing een schone zaak. Uw bijdragen en activiteiten in Xing-groepen binnen de branche zorgen ervoor dat u als relevant en betrouwbaar te boek komt te staan. Vervolgens zorgen de verwijzingen naar uw website en producten ervoor dat Xing-gebruikers ook daadwerkelijk de website bezoeken.

Kanttekening

Een belangrijke kanttekening is dat u met Xing vooral inzet op de awareness fase binnen de marketingmix. Op Xing volgen mensen en bedrijven elkaar en wordt er vooral informatie gedeeld. Men is op Xing veel minder bezig met het zoeken naar diensten en producten. Daarom liggen de kosten per lead in eerste instantie hoger dan u bij Google campagnes gewend bent.

To Xing or not to Xing

Voor wie op de Duitse markt start met een klein budget en weinig mankracht is een Google campagne wellicht een voor de hand liggende eerste stap. Als u inmiddels al veel ervaring heeft met LinkedIn in Nederland, kunt u deze aanpak ook doorvertalen naar de Duitse markt. Wie echter serieus werk wil gaan maken van het bereiken van een groot deel van de Duitse zakelijke markt, kan niet om Xing heen. Dat merkt ook Andreas Giese, CEO van Dexport, specialist voor online marketing in Duitsland. “De content marketing strategie is essentieel voor succes met Xing. Het beste betrek je specialisten hierbij. Ga niet voor een korte termijn resultaat.” Daarnaast blijft het social media gedrag van de Duitser anders dan dat wij gewend zijn. Het is daarom aan te raden om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen. Ga in gesprek met vakgenoten en bezoek evenementen. Alleen zo kan je het snel veranderende landschap en de wensen van de Duitse zakelijke markt bijhouden en er op inspelen.

Wilt u ondersteuning met de Xing en LinkedIn marketing? Vraag dan een vrijblijvende offerte aan.

Wil jij weten waar jouw groeikansen liggen?
Neem vrijblijvend contact met ons op.

Redactie Dexport
Redactie Dexport

Mis niks over de Duitse markt! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief…