Trending

  • Binnen twee weken live met dexport Shop Launch Los geht's
  • Lokalisatie nodig? Regel je Duitse retouradres via Dexport Los geht's
  • Zes maanden gratis op Kaufland verkopen?Los geht's
  • Je groei versnellen op Amazon? Los geht's
  • Samenwerken met het beste Duitse marketingteam in Nederland? Los geht's
  • Je verkoop boosten met ons Duitse influencer netwerk? Los geht's

Affiliate marketing in Duitsland

SilkeSilke Kücking is channelmanager bij Daisycon, een van de grootste affiliatenetwerken van Nederland. Het bedrijf biedt de diensten ook aan in Duitsland, België en Frankrijk. Bij het oprichten van een succesvolle webshop in Duitsland vanuit Nederland komen veel aspecten kijken. Denk bijvoorbeeld aan het lanceren van een Duitse website met Duitse standaarden of een goed werkende logistiek om producten snel en veilig naar Duitsland te kunnen sturen. Ook het oprichten van een Duitstalige klantenservice, waar klanten bij problemen of opmerkingen terechtkunnen, is belangrijk. Verder moeten er Duitse betaalmethodes geïmplementeerd worden. En ook het regelen van juridische issues is belangrijk. Tezamen vormen deze aspecten slechts de basis. Er zijn dan nog geen daadwerkelijke verkopen geweest. Helaas zien veel Nederlandse bedrijven dit niet in als zij naar Duitsland willen uitbreiden. De grote traffic naar de websites blijft uit. Hoe geoptimaliseerd, mooi en vol met leuke producten deze websites ook mogen zijn. Om dit probleem te verhelpen, zijn er wederom een aantal oplossingen mogelijk. Voor de meeste eigenaren van online shops zijn begrippen als SEO, SEA en social media geen vreemde. Ook offline reclame in kranten, tijdschriften, op tv en radio zijn populaire advertentiekanalen. Echter, een andere manier om traffic te genereren voor uw webshop is het gebruikmaken van affiliate marketing. Het is de geschiktste, effectiefste en kostenefficiëntste methode die online marketing te bieden heeft om:

  • traffic naar de website te verhogen;
  • aandacht voor aangeboden producten te trekken;
  • bekendheid op de Duitse markt te maximaliseren;
  • bovenal de afzet en daarmee de omzet te verhogen.
Hierbij worden advertenties (banners) geplaatst op diverse websites die de consument naar uw webshop sturen. Bij deze vorm van marketing betaalt u slechts per bezoeker of per klant, afhankelijk van het vergoedingsmodel dat u kiest. Door het no-cure-no-pay-principe betaalt u dus alleen voor wat u krijgt. Het principe van affiliate marketing is even gemakkelijk als voordelig. U levert de banners, product feeds of tekstlinks aan bij het netwerk. De aangesloten publishers (dat zijn eigenaren van websites, fora, e-mailbestanden of keyword marketeers) nemen vervolgens deze links op in hun media. Het systeem kan precies aangeven via welk medium de klant bij uw webshop terechtkwam. U betaalt vervolgens een kleine vergoeding aan deze publisher. Hoe deze vergoeding tot stand komt ligt aan uw keuze. U kunt kiezen voor een vaste vergoeding per sale of voor een percentage van de bestelwaarde. De laatste optie is de meest gebruikelijke. U betaalt dus alleen voor een daadwerkelijke sale die waarschijnlijk zonder de affiliate marketing niet tot stand was gekomen. Juist in Duitsland is affliate marketing als aanvullend kanaal voor online verkopen een belangrijke schakel. Het wordt door veel startende webshops gebruikt om de bekendheid te vergroten en het aantal sales te verhogen. Het aantal mensen dat in Duitsland online aankopen doet stijgt continu. Een tijd geleden was het nog gebruikelijk dat Duitsers rond de eerste van de maand met zakken vol contact geld naar de winkels gingen. Nu zien we de Duitser steeds vaker pinnen en online shoppen. De Duitse markt is een zeer interessante voor eigenaren van Nederlandse webshops. Dit op basis van de nabijheid van het land, de grootte en de bijbehorende koopkracht. De kansen die affiliate marketing voor startende online shops in Duitsland biedt, blijven in veel gevallen helaas onbenut. De Duitse webshop ontwikkelt zich in de loop der tijd tot een alternatief dat meer tijd en geld kost dan het uiteindelijk oplevert. Affiliate marketing biedt de mogelijkheid om deze slop te voorkomen, uw webshop een boost te geven en langdurig succesvol te houden. Hierbij moet u uiteraard rekening houden met een aantal verschillen tussen de Duitse en Nederlandse affiliatemarketingmarkt. Ten eerste is de Duitse markt wat betreft affiliate marketing best ver ontwikkeld. Affiliates hebben een ruim aanbod aan zowel campagnes van bekende adverteerders als affiliate programma’s van webshops die in een nichemarkt ageren. Het is dus van groot belang om de Duitse affiliates iets extra’s te bieden om het promotiemateriaal op hun sites weg te kunnen zetten. Vaak maakt een affiliate de keuze voor een campagne gebaseerd op de vergoeding. Het is dus zeker het overwegen waard om met een concurrerende vergoeding voor affiliates de markt in te gaan om de interesse van affiliates te wekken. De medewerkers van een affiliate netwerk als Daisycon, die uitgebreide kennis van de markt hebben, kunnen u hierover goed adviseren. Verder is een persoonlijke benadering tot publishers in Duitsland cruciaal. Iemand die een algemene mail met behulp van de BCC-functie naar een groot aantal publishers stuurt, hoeft geen positieve reacties te verwachten. Duitse affiliates zijn verwend. Je moet ze wat te bieden hebben. Een persoonlijke benadering, toegepast op het specifieke medium van de publisher met een goede omschrijving van de webshop en de voordelen ten opzichte van de concurrentie, is erg belangrijk. Andere pluspunten voor bij de benadering zijn: een omschrijving van de vergoeding, een link naar de site, informatie over het promotiemateriaal en de aanmeldlink voor het programma. De drempel voor een publisher om uw programma te promoten moet zo laag mogelijk zijn. Duitsland is een vrij gesloten land wat betreft online shopping. Duitsers zullen eerder bij een Duitse webshop kopen dan bij een webwinkel die in het buitenland is gevestigd. Daarom is het voor een Nederlandse webshop heel belangrijk om de Duitse website professioneel op te zetten. Taalfouten, Nederlandse betaalmethodes of het ontbreken van een Duitstalige klantenservice maken de webshop onbetrouwbaar. Het zijn vaak redenen om een andere webshop te prefereren. Bespaar dus niet op kosten voor vertalingen en research over de Duitse online-shoppingmarkt. Wat betreft de vergoeding voor affiliates zijn er geen grote verschillen met de Nederlandse affiliatemarkt. Publishers vinden staffels vaak interessant. U kunt bijvoorbeeld 2% CPS meer geven vanaf de 25e transactie. Ook een introductievergoeding kan uw campagne de nodige aandacht geven. Maar niet alleen verhoogde vergoedingen zijn interessant. U kunt bijvoorbeeld uw toppublishers een prijs in het vooruitzicht stellen. Ook kunt u de interesse van publishers met acties vasthouden. Denk aan een week gratis verzendkosten, kortingscodes of prijsvragen. Deze acties werken in Duitsland even goed als in Nederland. Vooral het aantal kortingscodesites is sterk gegroeid in Duitsland. Bij het aanbieden van acties is een persoonlijke benadering wederom essentieel. Een mail met een heldere omschrijving van de actie en informatie over het bannermateriaal die specifiek aan de publisher is gericht verhogen de kans dat uw campagne wordt opgenomen. Vaak is een persoonlijke benadering van alle bestaande en potentiële publishers echter niet te doen gezien de tijd. Hierbij kan een affiliatemarketingnetwerk de nodige steun bieden en zo het aantal affiliates voor uw campagne verhogen. Daarnaast is het vaak moeilijk om als direct betrokken persoon de sterktes en zwaktes van de eigen campagne te herkennen. Daarom is het waardevol om regelmatig de publishers aan het woord te laten. Wat zouden zij verbeterd willen zien? Hoe zouden ze nog meer traffic en transacties kunnen genereren? Bied daarom de affiliates regelmatig de mogelijkheid om feedback te geven en neem deze suggesties serieus. De behoeften en wensen van publishers verschillen natuurlijk per branche. Wat voor een affiliate in de modebranche geldt hoeft niet automatisch toepasbaar te zijn op een publisher die zich met financiën bezighoudt. Ook daarom bent u het beste af bij de onlinemarketingexperts van een affiliatemarketingnetwerk. De medewerkers zijn gespecialiseerd in een bepaalde branche en kunnen u om die reden een advies op maat geven om het succes van uw campagne te verhogen.]]>