9 tips voor B2B webshops in Duitsland

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Delen

Ruim 86% van de Duitse B2B bedrijven verwacht voor 2015 een duidelijke stijging van de omzet via e-commercekanalen.

Voor de B2B-bedrijven wordt 2015 dan ook hét jaar om goed te kijken naar de webpresentatie van de aangeboden producten en / of diensten. Het potentieel voor een geoptimaliseerde B2B webshop is groot en moet niet worden onderschat. Wij hebben daarom 9 tips samengesteld die bij een geoptimaliseerde launch of relaunch van een Duitse B2B website kunnen helpen.

1. Leer van B2C Het mag dan wel B2B heten, maar uw B2B-kopers zijn ook particuliere en online ervaren shoppers. De eisen aan een B2B webshop worden sterk beïnvloed door de ervaringen die de shopper op B2C websites opgedaan heeft.

2. Goede navigatie Zoeken, filteren, beoordelen, aanbevelen, vergelijken – ook deze B2C-functies horen bij een goede B2B webshop.

3. Eerst de webshop Hoewel de B2B branche in Duitsland nogal ouderwets overkomt; de catalogus is ook hier steeds minder van belang en mag niet meer als basis voor de webshop gelden.

4. Mobile ook voor B2B Ook uw B2B klant wordt steeds mobieler en wil zijn producten ter plaatse op de bouwplaats, in het magazijn of in de productiehal bestellen.

5. B2B ondersteuning Bied meer dan alleen uw producten aan. Ondersteun uw klanten door intelligente workflows te integreren zoals makkelijke herhaalbestellingen of een geïntegreerde budgetplanning of kostenopstelling.

6. Geef Google een kans B2B platformen moeten ook worden gevonden. Maak het Google daarom mogelijk de website goed te indexeren zodat deze bij relevante zoekopdrachten aan potentiële klanten getoond kan worden. Zorg ervoor dat de juiste keywords geïmplementeerd zijn om relevante bezoekers naar uw website te trekken.

7. Maak gebruik van advertenties De eerste 10 resultaten in Google zijn ook in de B2B branche zwaar bevochten posities. Wie niet met zijn website direct op de eerste plekken terecht kan komen, zal klanten met behulp van efficiënte advertenties kunnen aanspreken en zo alsnog voor verkeer naar de website zorgen.

8. Nieuwe klanten Zorg ervoor dat de webshop ook nieuwe klanten aanspreekt. Geef duidelijke USP’s weer en maak het makkelijk om een eerste bestelling te plaatsen. Vergeet hierbij niet om nieuwe klanten goed op te volgen om een relatie op te kunnen bouwen.

9. Contactmogelijkheden Wees goed bereikbaar voor de klant bij vragen over de producten of diensten voor, tijdens of na het bestelproces. In Duitsland worden in sommige bedrijven de bestellingen nog steeds per fax verstuurd. Er zijn verschillende aanbieders bij wie u een Duits faxnummer kunt huren om de Duitse klant beter van dienst te kunnen zijn.

Dexport werkt al jaren met verschillende B2B webshops om samen de Duitse markt te veroveren. Uit ervaring weten wij dat vooral een B2B een doordachte online marketing strategie nodig heeft om te kunnen slagen op de Duitse markt.

Wij zijn benieuwd naar meer ideeën voor een betere B2B webshop en lezen deze graag in de commentaren. Heeft u vragen of opmerkingen kunt u graag contact met ons opnemen via telefoonnummer 088-339 7678 of via eva@dexport.nl.

]]>

Wil jij ook de Duitse markt veroveren?
Neem vrijblijvend contact met ons op.

Redactie Dexport
Redactie Dexport

Mis niks over de Duitse markt! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief…