Trending

  • Binnen twee weken live met dexport Shop Launch Los geht's
  • Lokalisatie nodig? Regel je Duitse retouradres via Dexport Los geht's
  • Zes maanden gratis op Kaufland verkopen?Los geht's
  • Je groei versnellen op Amazon? Los geht's
  • Samenwerken met het beste Duitse marketingteam in Nederland? Los geht's
  • Je verkoop boosten met ons Duitse influencer netwerk? Los geht's

6 tips om Duitse klanten aan uw webshop te binden

Klantenbinding: maak van uw eenmalige klant een vaste klant

Kortingscodes zijn populair om de omzet een boost te geven. Maar koopjesjagers zijn vaak niet de trouwste klanten. De meerwaarde van een webshop wordt niet uitsluitend bepaald door snelle levertijden, goedkope prijzen en klantvriendelijke reacties op reclamaties. Heel belangrijk is een bijzonder aanbod, waarmee uw webshop boven de massa uitsteekt. Dexport geeft zes tips hoe u deze meerwaarde voor uw webshop kunt realiseren en daarmee van uw Duitse eenmalige klant een vaste klant maakt.

1. Uitstekende service

Hierbij hoort bijvoorbeeld contact met de klant opnemen als uitverkochte producten weer beschikbaar zijn, het geven van voldoende tijd om artikelen te retourneren of in het ergste geval ook bereid zijn een persoonlijk en schriftelijk excuus naar de klant te versturen. Het is van belang dat uw service team proactief bezig is. Het is raadzaam om de service ook intern regelmatig te controleren. Uw klantenservice kan ook feedback aan uw webmaster doorgeven. Hiermee verkrijgt u waardevolle informatie ter website optimalisatie.

 2. Betere shopping belevenis

Uw Duitse klant wordt een trouwe klant, als u hem een leukere shopping belevenis dan de concurrentie kunt bieden. Een voorbeeld hiervoor is de online shop karnevalshopper.de waarbij bezoekers met een “hot or not” functie de aangeboden kostuums kunnen beoordelen. Een unieke belevenis!

 3. Loyaliteit belonen

Online retailers kunnen met speciale loyaliteitsprogramma’s klanten aan zich binden. Duitse klanten zijn geïnteresseerd in speciale kortingen als bedankje voor de loyaliteit voor toekomstige aankopen. Ook kunnen exclusieve events (bijvoorbeeld exclusieve sales acties, bestaande klantenkorting etc.) voor vaste klanten de band met de klant versterken. U kunt bijvoorbeeld uw fans op Facebook als eerste van nieuwe producten of kortingen berichten om de loyaliteit te belonen.

 4. Competentie tonen

Duitsers kopen liever bij mensen dan bij een bedrijf zonder gezicht. Vakkundig advies is belangrijk en ook via het internet mogelijk. Denk hierbij aan advies via social media met een interactieve klantenservice of “How to” handleidingen en stapsgewijze video tutorials. Bestaat uw team uit gecertificeerde specialisten? Laat het de klant weten!

 5. Exclusieve producten

Verkoopt u in uw webshop exclusieve producten, die nergens anders beschikbaar zijn? Duitse klanten zijn bereid hiervoor meer te betalen. Hierbij is het aan te bevelen om het koopgedrag van uw klanten grondig te onderzoeken. Op deze manier kunt u beter op hun behoeftes naar exclusieve producten inspelen. Een voorbeeld voor een exclusieve webshop is champagnershop.de. Hier kunnen klanten champagnes in luxe geschenkverpakkingen bestellen.

 6. Gemakkelijk bestellen

Een gecompliceerde checkout werkt afschrikwekkend. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld iedere zevende potentiële klant kort voor voltooiing van de bestelling het bestelproces niet afrondt. Houd de checkout simpel en overzichtelijk. Bied klantvriendelijke betaalmethodes aan en geef ook de mogelijkheid om als gast te bestellen zonder een account aan te moeten maken.

]]>