5 tips voor een omzetboost van uw webshop in de kersttijd

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Delen

Al aan kerst gedacht? Toegegeven, tijdens deze warme zomer zijn de meeste mensen nog bezig met het genieten of nagenieten van hun zomervakantie en lijkt kerst nog ver weg. Maar over vier maanden is het alweer zover. Aangezien Duitse klanten al maanden vooraf op zoek gaan, is het de hoogste tijd om uw webshop gereed te maken voor de kerstperiode. Met de volgende tips maakt u uw webshop ‘kerstproof’ voor de drukste e-commercetijd van het jaar. 1. Ho, ho, hosting! Is de server er klaar voor? In de kerstperiode komen veel meer bezoekers naar uw webshop. Ze zijn op zoek naar de leukste cadeaus en vergelijken meerdere shops met elkaar. Omdat bezoekers dan nog ongeduldiger zijn dan normaal, zijn trage webshops een absolute no-go. Zorg ervoor dat uw server de bezoekersstijging aankan. 2. Snelle bezorging In de kerstperiode versturen succesvolle webshops veel meer pakketten dan gemiddeld. Al deze pakketten moeten ook door iemand ingepakt en op tijd bezorgd worden. Misschien wilt u zelfs pakketten in cadeaupapier aanbieden? Geef duidelijk aan wanneer de klant de bestelling kan verwachten. Het is voor klanten een absolute nachtmerrie als de bestelling pas op 27 december aankomt. Kijk daarom goed of uw voldoende medewerkers heeft voor de verzending en of uw logistiek partner genoeg capaciteit heeft voor een groter aantal pakketten. Als dit uitgezocht is, vermeld de levertijd dan duidelijk op uw webshop. 3. Op trends inspelen Welke producten zijn uw bestsellers? Welke producten zijn geschikte kerstgeschenken? Zijn er producten die aan het assortiment toegevoegd moeten worden, waarvan de voorraad verhoogd moet worden? Maak extra categorieën aan voor geschenkideeën waarmee bezoekers snel bij de juiste producten terecht kunnen komen. 4. Pas uw zoekwoordstrategie aan Tijdens de kerstperiode zoeken mensen bijvoorbeeld met keywords als ‘kreativ’ of ‘unter 50 Euro’. De belangrijkste keywords van de afgelopen kerstperioden in Duitsland waren onder andere ‘Geschenk finden’ en ‘Geschenkidee’. Zorg ervoor dat deze mensen via de zoekmachines bij de passende producten op uw website terechtkomen. Overweeg ook een kerstcadeaugids aan te bieden of categorieën per doelgroep aan te maken, bijvoorbeeld ‘kerstcadeaus voor mannen’. 5. Wees zo zichtbaar mogelijk Ook als klanten tijdens de kerstperiode een hogere koopintentie hebben, moeten ze ertoe overgehaald worden om bij u en niet bij de concurrentie te kopen. Zorg ervoor dat u op alle manieren zichtbaar bent voor uw doelgroep. Toon bijvoorbeeld uw producten met mooie afbeeldingen op Instagram of Pinterest. Ook in Duitsland populaire adventskalenders en pre-kerstkortingsacties kunnen prima op social media ingezet worden. Samengevat is het van belang dat voor een succesvolle kerstperiode gedurende de komende weken alles in orde gemaakt moet moeten om uw doelgroep te bereiken enoptimaal te kunnen bedienen. De online marketeers van Dexport ondersteunen u graag bij het toepassen van uw online kerststrategie.]]>

Wil jij ook de Duitse markt veroveren?
Neem vrijblijvend contact met ons op.

Redactie Dexport
Redactie Dexport

Mis niks over de Duitse markt! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief…