5 tips hoe u de Duitse consument het best kunt kwijtraken

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on email

Delen

Waarom Duitse webwinkels vooral geen AGB en Impressum moeten hebben.

In tijden van fake shops, waar kopers kopen maar leveranciers niet leveren en het Bundeskriminalamt (BKA), de Duitse federale recherchendienst voorlicht hoe men wél veilig op het internet kan shoppen is het geen bijzondere kunst om de Duitse klant kwijt te raken laat staan serieus te laten twijfelen over de betrouwbaarheid van een online shop.

 

Om de Duitse consument zo goed mogelijk te verwarren en om het beetje vertrouwen in de online wereld dat na onder meer de NSA affaire nog bestaat helemaal te vernietigen en zo dus het conversiepercentage tegen nul aan te laten lopen, moeten webwinkels vooral de volgende tips gaan volgen:

 

1. Zet vooral géén juridische documenten op de site van je webshop! Consumenten kunnen hier alleen maar achterhalen dat je bij een instantie geregistreerd bent en dus serieus zaken wilt doen met consumenten. Om zo vaag mogelijk over te komen neemt u dus afstand van informatie met betrekking tot uw (Duitse!) KVK-nummer, de algemene voorwaarden (AGB) en het Impressum (colofon).

 

2. Maak alleen indruk met afbeeldingen van uw producten met een lage resolutie, niet met uitgebreide omschrijvingen! Laat de consument tot aan het eind van zijn bestelproces helemaal in het ongewisse wat betreft de kosten van het product, eventuele verzendkosten en BTW. Duidelijke productomschrijvingen en transparente kostenvermeldingen zullen leiden tot ontevreden consumenten die het leuk vinden om pas laat erachter te komen wat de daadwerkelijke kosten zijn en er plezier in hebben om ingewikkeld op de website op zoek te gaan naar verzend- en leverkosten.

 

3. Biedt zo min mogelijk betaalmethodes aan! U kunt het afhaakpercentage van winkelwagenbezoekers enorm verhogen door zo min mogelijk betaalmethodes aan te bieden. Laat juist de betaalmethodes met een hoge klantenbescherming zoals bijvoorbeeld PayPal en het populaire ‘op-rekening-betalen’ achterwege en zet in op schemerige en andere gangbare voor de klant risicovolle betaalmethodes zoals “Vorkasse” (vooruitbetaling).

 

4. Laat uw winkel niet of alleen met behulp van vervalste keurmerken en review tools door derden beoordelen! Om het vertrouwen van een klant zo laag mogelijk te houden is het zinvol om geen keurmerk zoals van Trusted Shops of onafhankelijke review tools zoals eKomi of Kiyoh te gebruiken. Om het vertrouwen echt te schenden gaan sommige webwinkels zelfs zo ver om deze keurmerken of beoordelingen te vervalsen.

 

5. Maak géén gebruik van professionele vertalers! Met een vertaalde website raakt u de klanten kwijt die het op prijs stellen slecht vertaalde informatie te lezen en graag de gaten zelf invullen zodat er miscommunicatie kan ontstaan tussen de webshop en de consument. Met een professionele vertaling gericht op de consument zou ook hier alleen maar het vertrouwen in de webshop versterken.

Volgt u bovenstaande tips zou u in het beste geval ook nog eens kans op een behoorlijke boete maken. Wilt u weten of u al goed op weg bent om de Duitse consument van uw webshop weg te houden neemt u dan vrijblijvend contact op met Dexport, dé Duitse e-commercespecialist.]]>

Wil jij ook de Duitse markt veroveren?
Neem vrijblijvend contact met ons op.

Redactie Dexport
Redactie Dexport

Mis niks over de Duitse markt! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief…